Beschrijving
In aansluiting op de visie op dienstverlening van 2015 is het ons doel om de dienstverlening rondom levensgebeurtenissen zo gastvrij en op maat als mogelijk in te richten. Voor aangifte geboorte, het regelen van een huwelijk, het verlengen van een rijbewijs etc. is de Zwolse inwoner verplicht om met ons zaken te doen. Dat verplicht ons om het voor de burger zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk te maken. Rondom de produkten van burgerzaken zien we veranderingen op ons af komen. Landelijk zien we een vergaande discussie ontstaan rondom het centraliseren van reisdocumenten en rijbewijzen (naar de RDW). Dat zal forse invloed hebben op de ontvangen leges. Daarnaast zijn we nu al aan het experimenteren met het bezorgen van reisdocumenten. Hier zijn diverse scenario’s denkbaar, waarbij verbetering van de dienstverlening aan onze inwoners altijd uitgangspunt moet zijn. Daarnaast zien we nieuwe specialismen ontstaan (naturalisaties, adresfraude en identiteitsfraude). Bij de PPN 2019-2023 komen we met een eerste doorkijk. |
Criteria
We bieden gastvrije dienstverlening rondom alle levensgebeurtenissen van inwoners, zodanig dat:
|
Toelichting op realisatie doel
De digitalisering van onze dienstverlening is in 2018 een stap verder gebracht. Het gebruik van de website zwolle.nl groeide met 9 procent. Het aanbod van digitale diensten is ook verbreed. Voor inwoners was 87% van alle producten en diensten digitaal beschikbaar (2017: 82%). Voor meer cijfers, zie doel 9.1.2. Voor die inwoners die moeite hebben met digitaal zaken doen, houden we de andere dienstverleningskanalen in stand. |
Kaderstellende nota's
Portefeuillehouder(s)
Henk Jan Meijer |