Jaarstukken 2018

Programma 8. Bestuur en inwonerszaken

Doel 8.2.1 We bieden gastvrije dienstverlening rondom alle levensgebeurtenissen van inwoners

Activiteiten

Basisregistratie personen en Identiteitsfraude en woonfraude:
Het voorkomen en bestrijden van identiteitsfraude en woonfraude is een wettelijke taak. Wij zijn als gemeente verantwoordelijk voor de kwaliteit van de BRP. De gemeente werkt hierbij o.a. samen met woningbouwcorporaties en neemt deel aan het landelijke project ‘landelijk aanpak adresfraude’. Dat werpt zijn vruchten af. De kwaliteit van de gegevens in de basisregistratie personen is hoog. Daar profiteren niet alleen gemeentelijke diensten en woningbouwcorporaties van maar ook de landelijke afnemers van persoonsgegevens, zoals belastingdienst, pensioenfondsen, Sociale Verzekeringsbank en DUO. Voor 2018  zijn extra financiële middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van deze taak.
In onze strijd tegen identiteitsfraude willen we gebruik maken van de nieuwste technieken. Wij willen de 3 digitale klantenzuilen in het stadskantoor daarom in 2018 uitbreiden met een documentscanner en fotovergelijking (zie ook doel 9.2.2). Met deze oplossing wordt het document van de klant gecontroleerd. De foto in het document wordt vergeleken met een foto die ter plekke wordt gemaakt. Als de controleapparatuur onregelmatigheden constateert, ontvangt de baliemedewerker automatisch een melding.

Regionale samenwerking / kenniscentrum:
Wij willen ons meer gaan profileren als ‘kennisgemeente’ voor de regio. In 2018 bieden we regiogemeenten aan om samen buitenlandse brondocumenten – zoals geboortebewijs of huwelijksakte – te controleren op echtheid. Onze gemeente beschikt over de kennis, de apparatuur en de software om dit te doen. Daarnaast willen we samenwerking voor gaan stellen op de naturalisatietaak. De huidige opvatting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie is in elk geval dat niet elke kleine gemeente deze taak kan blijven uitvoeren.

Digitalisering van de dienstverlening rondom levensgebeurtenissen:
Vanaf eind 2017 gaan we werken met digitale producten burgerzaken (IBurgerzaken). De burgerzaken modules worden volledig geïntegreerd in de e-suite van Dimpact. De apps voorzien in een digitale maatwerkoplossing per proces. De modules zijn zo ingericht dat de klant/inwoner zelf veel gegevens digitaal (eventueel via upload) aanlevert en dat ook op tablet en smartphone (en 24/7) kan doen. Eind 2017 zullen de apps voor de volgende levensgebeurtenissen beschikbaar komen voor de inwoner: geboorteaangifte, regelen huwelijk, aangifte overlijden, doorgeven verhuizing. Enkele andere gebeurtenissen volgen in 2018. Dit gebeurt veilig, achter Digid en wordt op termijn ook zichtbaar in mijnoverheid. We verwachten dat de inwoners veel gebruik zullen maken van de nieuwe digitale mogelijkheden. Waar onze inwoners dit lastig vinden helpen we ze op weg. Hiervoor kunnen ze nog gewoon persoonlijke hulp krijgen bij onze balies. De andere dienstverleningskanalen houden we voorlopig open, ook het geboorteloket bij Isala.

Bezorgen reisdocumenten en rijbewijzen:
Wij zijn op 1 juni 2017 gestart met het bezorgen van reisdocumenten. Het is mogelijk om het paspoort of identiteitskaart thuis te laten bezorgen of op elke locatie in Nederland en op ieder gewenst moment. Daarbij is gekozen voor het profijtbeginsel.  De kosten zijn € 15,-- per bezorging. Het gebruik hiervan is tot nu toe erg beperkt. We houden dat in de gaten.
De RDW start in 2017 een pilot of het digitaal aanvragen van een rijbewijs werkt. De pilot is in eerste instantie beperkt tot de 15 deelnemende gemeenten. Dat betreft alleen vernieuwingsaanvragen. Deze pilot zal zich in de loop der tijd uitbreiden. De gevolgen voor de gemeente op langere termijn (formatie en legesopbrengsten) zijn op dit moment nog niet helder.  In 2018 werken we enkele scenario's uit.

Verkiezingen:
Bij het referendum (6 april 2016) over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne is gebleken dat het reguliere budget voor verkiezingen - van € 140.000 per verkiezing - niet langer toereikend is. Dit is inmiddels bij de Berap 2016-2 gemeld. De eerste jaren kunnen we uit de verkiezingsreserve de extra kosten opvangen.
In 2018 zullen we in maart de gemeenteraadsverkiezingen organiseren. Daarbij kan de Zwollenaar weer op elk stembureau in Zwolle stemmen. In veel verzorgingstehuizen is een stembureau of komt het mobiele stembureau langs. Wij overwegen meer mobiele stembureau's in te zetten. In samenwerking met de raadsgriffie wordt gekeken naar eventuele opkomst bevorderende maatregelen. Ook organiseren we de ‘uitslagenavond’, waarbij voorlopige telresultaten worden gepresenteerd.
Voor de administratieve ondersteuning wordt een switch gemaakt van leverancier Procura naar SDU. Daarin zitten ook mogelijkheden voor e-learning, digitale aanmelding van stembureauleden en een stembureauapp zoals Rotterdam deze al een paar jaar gebruikt. Verder blijven we betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe app i-Verkiezingen die softwareleverancier Getronics-PinkRoccade ontwikkelt in samenwerking met gemeenten.

Begravingen, lijkbezorging en begraafplaatsen:
In de zomer van 2016 is op begraafplaats Kranenburg het Chinese deel - ‘Het Paradijs’ - officieel geopend. Het is de 1e begraafplaats in Nederland die volledig in Chinese stijl is aangelegd. De belangstelling voor de graven is groot, zowel regionaal en landelijk als zelfs internationaal. We blijven in 2018 contacten onderhouden met diverse partijen over de verdere ontwikkeling van de begraafplaatsen.
Nabestaanden kunnen de laatste rustplaats van hun geliefde overledene digitaal zoeken via het gravenzoeksysteem. Op begraafplaats Kranenburg kunnen nabestaanden via een zuil eenvoudig het graf van hun dierbare opzoeken en een looproute er naartoe printen. We gaan in 2018 mogelijk meewerken aan een pilot van PINK om hiervoor een app te ontwikkelen.
In 2018 willen we de visie op begraafplaats Kranenburg verder ontwikkelen. Het betreft onder meer de (her)positionering van Kranenburg, kostendekkendheid, mogelijke uitbreiding(en) van begraafplaats en/of crematorium en de dienstverlening.

Overige activiteiten:

  • Ook in 2018 worden de telefonische  vragen voor de  sociale wijkteams afgedaan door het Klantcontactcentrum.
  • Als centrumgemeente blijven we ook in 2018 de RNI (registratie niet ingezetenen) uitvoeren voor de regio.

Toelichting op realisatie activiteiten

Basisregistratie personen en Identiteitsfraude en woonfraude
Door het beschikbaar stellen van extra financiële middelen voor 2018 kon het team ‘adresonderzoek’ worden ingericht en het afleggen van huisbezoeken worden geïntensiveerd. Naast circa 1.500 adresonderzoeken zijn in 2018 ruim 250 ‘risicogerichte huisbezoeken’ afgelegd. Hieruit kwamen enkele gevallen van schijnverlating, vermoeden van prostitutie, valse adresaangifte en onrechtmatig verblijf naar voren. In 20% van de gevallen vond uitschrijving plaats (werd een inschrijving geweigerd) en een zelfde percentage deed na huisbezoek alsnog aangifte van een juist adres. Van dit werk profiteren niet alleen gemeentelijke diensten en woningbouwcorporaties maar ook de landelijke afnemers zoals belastingdienst, pensioenfondsen, Sociale Verzekeringsbank en DUO.

Digitalisering van de dienstverlening rondom levensgebeurtenissen
Sinds ruim een jaar werken we met digitale producten burgerzaken (i-Burgerzaken). De inwoner kan deze modules vanaf elk apparaat benutten, en met Digid veilig inloggen. In 2018 is het aantal modules uitgebreid en in 2019 gaan we daar mee door. Waar onze inwoners digitaal zaken doen lastig vinden helpen we ze op weg, aan de balie of via het telefonisch service center KCC.

Bezorgen reisdocumenten en rijbewijzen
Sinds 1 juni 2017 kan een reisdocument thuis of op het werk bezorgd worden.  Daarbij is gekozen voor het profijtbeginsel.  De kosten zijn € 15 per bezorging. Het gebruik hiervan blijft na ongeveer 1,5 jaar zeer beperkt (circa 0,5 % van de aangevraagde documenten). Daarom is uw raad inmiddels geïnformeerd dat we deze dienst niet langer aan zullen bieden als het contract met de bezorgdienst eindigt (voorjaar 2020).

Begravingen, lijkbezorging en begraafplaatsen

  • Tot en met 2018 zijn er bijna 200 van de 230 beschikbare graven verkocht op het Chinese deel (‘Het Paradijs’), de 1e begraafplaats in Nederland die in Chinese stijl is aangelegd. In 2018 is, gelet op de grote behoefte, een begin gemaakt met fase 2 van de Chinese begraafplaats, dit onder andere op verzoek van de Chinese gemeenschap.
  • Nabestaanden kunnen de laatste rustplaats van een overledene digitaal zoeken via het gravenzoeksysteem. Op begraafplaats Kranenburg kunnen nabestaanden via een zuil eenvoudig het graf van hun dierbare opzoeken en een looproute er naartoe printen. Een pilot van PinkRoccade om hiervoor een app te ontwikkelen is uitgesteld naar 2019.

Overige activiteiten

  • Als centrumgemeente hebben we in 2018 de registratie niet ingezetenen uitgevoerd voor de regio. De aantallen blijven toenemen.
ga terug