Jaarstukken 2018

Programma 6. Toekomstgerichte stad

Doel 6.3.2 We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit

Beschrijving

Technologische innovaties op het gebied van Intelligente Transportsystemen, e-fiets, apps en elektrische en autonoom/coöperatief rijdende auto’s, bieden kansen om nog beter in te spelen op de wensen van de reiziger in relatie tot een optimale benutting van de aanwezige capaciteit. In aansluiting op actieagenda’s van de rijksoverheid en de provincie Overijssel, wordt daarom samen met publieke en private partners ingezet op slimme en duurzame mobiliteit. In het kader van een samenlevingsgerichte aanpak worden er per gebied passende maatregelen ontwikkeld. Vanouds werkt het mobiliteitsdomein vanuit de opgaven die gebieden en inwoners aandragen. Die gebiedsgerichte aanpak wordt belangrijker, omdat meer dan vroeger de integraliteit met andere thema’s, zoals groen, water en veiligheid, wordt gezocht.

Het bestaande SURF programma, Smart Cycling Futures, dat samen met de Hogeschool Windesheim, de provincie Overijssel en de steden Eindhoven, Amsterdam en Utrecht wordt uitgevoerd wordt benut om slimme innovaties toe te passen die het gebruik van de fiets bevorderen. Ook wordt de bestaande samenwerking met tien organisaties en instellingen in het kader van de Fiets Innovatie Community (FIC) geïntensiveerd om daarmee innovatie op het gebied van de fiets te bevorderen. Met de provincie Overijssel en andere partners wordt ernaar gestreefd om de bestaande samenwerking te bundelen in een op te zetten Mobiliteitslab voor de regio Zwolle waar (technologische) innovatie wordt bevorderd en wordt samengewerkt met de 4 O’s (onderwijs, onderzoek, ondernemers en overheden).

Criteria

We benutten de bestaande infrastructuur beter door slim in te spelen op (technologische) innovaties in parkeren en mobiliteit, zodanig dat:

  • Slimme maatregelen vanuit het programma Beter Benutten 2015-2017 effectief worden ingezet.
  • Stakeholders in de stad zich mede verantwoordelijk voelen voor de bereikbaarheid, waardoor nieuwe initiatieven ontstaan gericht op collectief vervoer  en deelconcepten
  • Dit bijdraagt aan het verminderen van het autogebruik, en op langere termijn het autobezit
  • Door betere benutting de aanleg van nieuwe (auto)infrastructuur  wordt voorkomen.
  • Er door middel van mobiliteitssturing, verwijzing en tariefdifferentiatie optimale benutting van parkeerplaatsen ontstaat.
  • Bewoners, scholieren, forensen, bezoekers en bevoorradend verkeer voor hun verplaatsing de juiste (combinatie van) vervoerwijze(n) kiezen.

Toelichting op realisatie doel

We hebben het afgelopen jaar samen met onze partners hard gewerkt aan het op een innovatieve wijze verbeteren van onze bereikbaarheid (project beter benutten). We werken daarbij nauw samen met Smart Zwolle om in te spelen op innovaties en deze concreet te (kunnen) laten landen.  Begin 2018 zijn in het kader van het project "Talking Traffic" en C-ITS van Beter Benutten de laatste verkeersregelinstallaties in Zwolle aangepast, zodat de doorstroming van het verkeer nog effectiever plaatsvindt en er een betere monitoring van het verkeer kan plaatsvinden.

Met behulp van bluetooth-kasten langs onze belangrijkste wegen monitoren we de reistijden van het gemotoriseerde verkeer op de zogenaamde buitenring (o.a. Ceintuurbaan, Zwartewaterallee en IJsselallee) om inzicht te krijgen in de reistijdverhouding tussen de spitsen en het dal.

In 2018 is gestart met het ontwikkelen van een strategische visie op de bereikbaarheid en parkeren van het (toekomstige) centrumgebied zoals aangegeven in deel 1 van de Omgevingsvisie. Dit betreft een samenwerking tussen de gemeente Zwolle en de Herontwikkelingsmaatschappij Overijssel (HMO) en heeft tot doel duidelijk te maken wat de gevolgen zijn van de inbreiding en verdere verstedelijking met 3.000 woningen voor het parkeren en de bereikbaarheid in en van het gebied en wat de gevolgen hiervan zijn voor met name het ruimtegebruik en de leefbaarheid in dit gebied.

Eind 2018 hebben we ons aangemeld voor een onderzoek naar Mobility-as-a-Service (MaaS). MaaS houdt in dat voor bewoners en andere doelgroepen aantrekkelijke en betaalbare alternatieven voor de eigen auto worden geboden en dat voor elke verplaatsing het juiste vervoermiddel beschikbaar is. MaaS wordt gezien als een interessante optie om mobiliteit op een slimmere manier te organiseren (goedkoper, meer keuze voor de reiziger, minder ruimtebeslag). De eerste resultaten van dit onderzoek worden eind 2019 verwacht.

Tevens is eind 2018 bekend geworden dat het projectvoorstel “Bicycle Intelligent Transport System” (B-ITS) dat Zwolle als 1 van de partners, samen met de Provincie Overijssel als lead partners heeft ingediend voor Europese Interreg NSR subsidie, is goedgekeurd. De provincie Overijssel is lead partner van dit project waarin steden en regio's uit Denemarken, Duitsland, België en Engeland samenwerken. Dit betekent dat met Europese en provinciale middelen de komende 4 jaar, samen met lokale partners uit de fiets innovatie community (onder meer Cortina,  Cycloon, Windesheim, Deltion, Schagen, e.d.) maximaal ingezet kan worden op slimme (smart) maatregelen, zoals de doorstroming bij verkeerslichten, verlichting langs fietsroutes, datagebruik voor slimme app’s, verkeersveiligheid, reisinformatie, testfietsen, etc.

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

ga terug