Beschrijving
Door het versterken van Zwolle als koop- en recreatiecentrum zorgen we ervoor dat meer bezoekers naar Zwolle komen, zowel dagjesmensen als mensen voor een meerdaags verblijf. Meer bezoekers, die als het even kan ook nog langer blijven, betekent meer bestedingen bij bedrijven en instellingen. Door een aantrekkelijk en levendig aanbod binden we ook onze eigen inwoners met hun bestedingen aan onze stad. Het gaat hierbij om de (wijk)winkels, de horecagelegenheden, de vrijetijdsvoorzieningen, maar ook de evenementen. Meer bestedingen betekent op termijn meer werkgelegenheid. |
Criteria
We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio, zodanig dat:
|
Toelichting op realisatie doel
Economische cijfers wat betreft aantal bezoekers en duur van het bezoek in 2018 zijn nog niet voorhanden. Onze economische positie als koop- en recreatiecentrum van de regio was al sterk, of die in 2018 nog sterker is geworden is nog niet exact te zeggen. Wel zijn er in ieder geval diverse partijen geweest die al dan niet in samenwerking met de gemeente diverse initiatieven hebben ontplooid om meer bezoekers naar de binnenstad te trekken (denk hierbij onder andere aan het IJsbeelden Festival, Winters Zwolle en World Street Painting). Uit het buurt-voor-buurtonderzoek 2018 komt naar voren dat de meeste Zwollenaren tevreden zijn ten aanzien van 'de aanwezigheid van winkels'. De overall score krijgt het cijfer 7,5. Binnen de Zwolse wijken varieert dit cijfer. In vergelijking met het vorige onderzoek uit 2016 is de tevredenheid een fractie toegenomen. |
Kaderstellende nota's
Portefeuillehouder(s)
René de Heer |
Monique Schuttenbeld |