Jaarstukken 2018

Programma 5. Ondernemende en levendige stad

Doel 5.2.1 We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio

Activiteiten

  • Uitvoeren programmamanagement binnenstad.
  • Opstellen bestemmingsplan Voorsterpoort, uitbreiding woonboulevard.
  • Opstellen uitvoeringsagenda’s wijkwinkelcentra / aanloopgebieden binnenstad: Goede wijkwinkelcentra met een aantrekkelijke mix van winkels en andere voorzieningen zijn van groot belang voor de Zwollenaren. Ook vanuit sociaal oogpunt hebben de winkelcentra een belangrijke rol. Versterking van de wijkwinkelcentra is belangrijk (zie ook de webpagina bestedingsvoorstellen).
  • In 2018 willen we middelen beschikbaar stellen voor het realiseren van zogenaamde quick wins. Hiermee worden maatregelen bedoeld die op korte termijn zijn  te realiseren en bijdragen aan de versterking van het winkelgebied. Het zijn voornamelijk fysieke maatregelen zoals bankjes, verlichting, prullenbakken, bewegwijzering, verbetering van rotondes, aankleding en uitstraling straat/gebied etc.
  • Planvorming uitbreiding winkelcentrum Stadshagen 2e fase: Door de sterke groei van Stadshagen afgelopen jaar en verwachte groei komend jaar moet de planvorming voor de uitbreiding van winkelcentrum Stadshagen in 2018 zijn beslag krijgen.
  • Uitvoering kansenkaart meer toeristisch gebruik van het water.
  • Uitvoering horecavisie gastvrij en vitaal 2012-2017.
  • Uitvoeren stadsmarketing.
  • Uitvoering geven toeristische aanpak als onderdeel van de strategische opgave voor de binnenstad: Basisgedachte is dat we op het gebied van toerisme van passief naar actief gaan en zo op die manier  samen met de sector bepalen hoe we dat geld het meest effectief in kunnen zetten om Zwolle op de kaart te zetten en bezoekres te trekken
  • Deelname aan  Hanzestedenmarketingsamenwerking met hanzesteden, provincies en NBTC.
  • Uitvoering geven aan beleidsnota evenementen ‘Zwolle heeft het allemaal’.
  • Toewijzen evenementen subsidies oa. zomerkermis, volksfeesten, herdenkingen en vieringen: Omdat een adequate ondersteuning voor evenementen vanuit de gemeente gewenst is, is er extra budget gereserveerd bij de PPN.
  • Faciliteren Zwolse markten

Toelichting op realisatie activiteiten

Ten aanzien van het versterken van de winkelfunctie van Zwolle is 2018 is een start gemaakt met het opstellen van een bestemmingsplan voor het toevoegen van winkels nabij de huidige woonboulevard.
Tevens is gestart met de planvorming voor de uitbreiding van winkelcentrum Stadshagen. Dit via een concurrentiegerichte dialoog met 5 marktpartijen, waarbij in 2019 uiteindelijk 1 marktpartij overblijft

In 2018 is het beleidskader Commerciële Vrijetijdsvoorzieningen geactualiseerd, om zo goed te kunnen blijven inspelen op actuele trends en behoeftes. Op veel punten voldoet het beleidskader nog. Er is wel meer aandacht voor kleine en tijdelijke initiatieven . Die actualisatie is met de gehele sector afgestemd en teruggekoppeld. Daarbij hebben de ondernemers hun tevredenheid geuit.

Wat betreft de  toeristische aanpak als onderdeel van de strategische opgave voor de binnenstad: in 2018 is een toeristisch overleg op poten gezet, waarbij ondernemers uit verschillende deelsectoren van toerisme deelnemen (hotels, campings, musea, horeca, Stadswandelingen, HCO, Academiehuis, leisure). Doel van dit overleg is om op basis van het Perspectief 2030 van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) en de strategische profilering van de stad productontwikkeling te realiseren. Daarnaast is er meer aandacht geweest voor het trekken van de zakelijke gast (congressen) in verband met de hogere bestedingen van deze gast. Er is cofinanciering geregeld voor diverse subsidietrajecten in het Vechtdal en Hanzestedenmarketing. Dit zijn belangrijke trekkers van bezoekers voor de stad. Tenslotte is het gelukt om de Global Travel and Trade show naar Zwolle te krijgen. Meer dan 100 internationale touroperators hebben Zwolle en de regio kunnen ontdekken als verborgen parel van Nederland.

De Hanzesteden worden steeds meer gezien als een “bestemming om toeristisch te bezoeken”. Dat is ook opgevallen bij de professionals in citymarketing; hanzestedenmarketing heeft de citymarketingaward gewonnen. Tenslotte is er een forse Interreg subsidie binnengehaald. Deze wordt ingezet voor het ontwikkelen van augmented reality, productontwikkeling en kennisontwikkeling bij alle partners in de stad.

2018 Is een goed jaar geweest voor evenementen. Er was een ruim en divers aanbod aan evenementen. Landelijke aandacht kreeg Zwolle met het Bevrijdingsfestival en het evenement De Vliegende Vrienden. Er is aansluiting gezocht bij de strategische opgaven van de stad, zoals een bruisende binnenstad en de human capital agenda. Aandachtspunt was om de mogelijkheden te scheppen voor een goed aanbod voor de jongere doelgroep. Dat zetten we door in het lopende jaar.

ga terug