Activiteiten
|
Toelichting op realisatie activiteiten
Ten aanzien van het versterken van de winkelfunctie van Zwolle is 2018 is een start gemaakt met het opstellen van een bestemmingsplan voor het toevoegen van winkels nabij de huidige woonboulevard. In 2018 is het beleidskader Commerciële Vrijetijdsvoorzieningen geactualiseerd, om zo goed te kunnen blijven inspelen op actuele trends en behoeftes. Op veel punten voldoet het beleidskader nog. Er is wel meer aandacht voor kleine en tijdelijke initiatieven . Die actualisatie is met de gehele sector afgestemd en teruggekoppeld. Daarbij hebben de ondernemers hun tevredenheid geuit. Wat betreft de toeristische aanpak als onderdeel van de strategische opgave voor de binnenstad: in 2018 is een toeristisch overleg op poten gezet, waarbij ondernemers uit verschillende deelsectoren van toerisme deelnemen (hotels, campings, musea, horeca, Stadswandelingen, HCO, Academiehuis, leisure). Doel van dit overleg is om op basis van het Perspectief 2030 van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) en de strategische profilering van de stad productontwikkeling te realiseren. Daarnaast is er meer aandacht geweest voor het trekken van de zakelijke gast (congressen) in verband met de hogere bestedingen van deze gast. Er is cofinanciering geregeld voor diverse subsidietrajecten in het Vechtdal en Hanzestedenmarketing. Dit zijn belangrijke trekkers van bezoekers voor de stad. Tenslotte is het gelukt om de Global Travel and Trade show naar Zwolle te krijgen. Meer dan 100 internationale touroperators hebben Zwolle en de regio kunnen ontdekken als verborgen parel van Nederland. De Hanzesteden worden steeds meer gezien als een “bestemming om toeristisch te bezoeken”. Dat is ook opgevallen bij de professionals in citymarketing; hanzestedenmarketing heeft de citymarketingaward gewonnen. Tenslotte is er een forse Interreg subsidie binnengehaald. Deze wordt ingezet voor het ontwikkelen van augmented reality, productontwikkeling en kennisontwikkeling bij alle partners in de stad. 2018 Is een goed jaar geweest voor evenementen. Er was een ruim en divers aanbod aan evenementen. Landelijke aandacht kreeg Zwolle met het Bevrijdingsfestival en het evenement De Vliegende Vrienden. Er is aansluiting gezocht bij de strategische opgaven van de stad, zoals een bruisende binnenstad en de human capital agenda. Aandachtspunt was om de mogelijkheden te scheppen voor een goed aanbod voor de jongere doelgroep. Dat zetten we door in het lopende jaar. |