Jaarstukken 2018

Programma 10. Algemene dekkingsmiddelen

Doel 10.1.1 We voeren een solide financieel beleid

Beschrijving

Een financieel gezonde gemeente willen wij bereiken door een solide financieel beleid. Daaronder verstaan wij het alert kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de financiële positie van de gemeente.Via de halfjaarlijkse actualisering van ons financieel meerjarenperspectief en de risico-inventarisatie beoordelen wij of bijsturing van de begroting noodzakelijk is en / of het weerstandsvermogen op orde is. De mate van kostendekkendheid van de tarieven is onderdeel van de jaarlijks uit te brengen tarievennota.De hoogte van de algemene dekkingsmiddelen is voor een belangrijk deel afhankelijk van de ontwikkeling van het gemeentefonds. Een hogere of lagere gemeentefondsuitkering heeft direct invloed op het financieel meerjarenperspectief. Indien een verlaging leidt tot een tekort op het meerjarenperspectief dan zullen maatregelen worden voorgesteld om het tekort zo spoedig mogelijk te herstellen. Indien sprake is van een voordeel op de algemene middelen dan zullen wij met voorstellen komen hoe dit voordeel in lijn met onze financiële uitgangspunten en ambities in te zetten. Het financieel beleid aangaande lokale heffingen, financiering, verbonden partijen, weerstandsvermogen/ risico’s en grondbeleid is nader uitgewerkt in de verplichte paragrafen.

Criteria

We voeren een solide financieel beleid, zodanig dat:

  • Wij zorgen voor een structureel sluitende begroting en meerjarenraming.
  • We structurele uitgaven dekken met structurele middelen.
  • Beleidsintensiveringen in eerste instantie binnen de bestaande kaders gevonden dienen te worden.
  • We het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen op peil houden (dekkingsgraad 50% of hoger)
  • De risico’s van deelnemingen in verbonden partijen beheersbaar zijn.
  • Wij financiële meevallers inzetten voor het versterken van de financiële positie van de gemeente en voor investeringen in de stad.
  • Investeringen integraal worden afgewogen bij de Perspectiefnota.
  • Tarieven in principe kostendekkend zijn.
  • De woonlastendruk (OZB, afval en riolering) wordt beperkt tot maximaal het inflatiepercentage.
  • De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en het heffen en innen van belastingen effectief en efficiënt wordt uitgevoerd.
  • Het financieringsbeleid erop is gericht de rentekosten te beheersen en te verlagen en de daarmee samenhangende risico’s te beperken (de renterisiconorm ligt op 20% of lager).

Toelichting op realisatie doel

In 2018 is uitvoering gegeven aan een solide financieel beleid. Niet alleen aan de jaarschijf 2018, maar ook via de afwegingen die gemaakt zijn in het Coalitieakkoord 2018 - 2022 en de Begroting 2019. De meerjarenraming zoals vastgesteld bij de begroting 2019 is structureel sluitend en het weerstandsvermogen is van voldoende niveau. De stijgende zorgkosten op de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en jeugd zijn in 2018 opgevangen binnen de algemene middelen en voor de meerjarenraming zijn interventiemaatregelen in gang gezet om de zorgkosten beheersbaar te houden. Bij de Wmo uitgaven zien we op onderdelen dat de interventiemaatregelen al in 2018 tot lagere lasten leiden. Bij jeugd zien we nog een toename van de zorguitgaven en verwachten we de komende jaren effect van de te treffen interventies.

Een belangrijke risicopost is het rijksbeleid en met name op het vlak van het gemeentefonds. Vanaf 2021 gaat de verdeling van de gemeentefondsgelden naar de gemeenten op de schop. De nieuwe verdeling zal zo veel mogelijk op basis van een objectieve verdeling plaatsvinden (nu nog grotendeels op basis van historische kosten). De nieuwe verdeling zal tot (soms grote) herverdeeleffecten tussen de gemeenten leiden.  In de Perspectiefnota 2020 - 2023 geven wij aan hoe wij met deze onzekerheid om gaan.

Portefeuillehouder(s)

Klaas Sloots

ga terug