Jaarstukken 2018

Programma 10. Algemene dekkingsmiddelen

Doel 10.1.1 We voeren een solide financieel beleid

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2018, opgedeeld naar:

- Vastgestelde begroting 
- Begrote kredieten die in 2018 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen

- De jaarrekeningcijfers

- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

6.375.128

313.223.432

0

2.126.113

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-2.206.590

7.282.877

36.842.311

52.831.461

Begroting t/m december

4.168.538

320.506.309

36.842.311

54.957.574

- Jaarrekening

2.686.071

325.268.890

51.110.508

56.054.202

Gerealiseerd resultaat Doel 10.1.1

1.482.467

4.762.581

-14.268.197

1.096.628

Saldo

-6.926.521

Specificatie:

Specificatie

Vastgestelde begroting

Begrotings- mutaties

Begroting tot en met december

Jaarrekening

Saldo

Lokale heffingen, waarvan besteding niet gebonden is

37.072.458

1.097.786

38.170.244

38.670.334

500.090

Algemene uitkeringen

272.545.750

5.334.000

277.879.750

281.962.032

4.082.282

Dividend

1.161.857

462.774

1.624.631

1.634.554

9.923

Saldo financieringsfunctie

1.326.017

-1.028.875

297.142

246.493

-50.649

Overige algemene dekkingsmiddelen

-4.044.165

3.073.783

-970.382

230.080

1.200.462

Vennootschapsbelasting

-700.000

550.000

-150.000

-147.060

2.940

Onvoorzien

-500.000

-

-500.000

-

500.000

Reserverekeningen

2.112.500

15.989.150

18.101.650

4.930.081

-13.171.569

Saldo

308.974.417

25.478.618

334.453.035

327.526.514

-6.926.521

Toelichting:

Lokale heffingen:
Ondanks de aanpassingen bij de Berap laat de OZB een voordeel zien van € 420.000. Dit wordt veroorzaakt door extra leegstandcontroles, hogere opbrengsten door uitbreiding van areaal, enkele objecten die uiteindelijk een hogere WOZ-waarde hebben gekregen en een iets te voorzichtige raming bij Berap 2018-2.

  • De kosten voor GBLT zijn iets hoger dan begroot maar deze vallen weg tegen incidentele baten GBLT en hogere verrekening van BTW; per saldo een voordeel van € 10.000.
  • De precario laat een voordeel zien van  € 150.000. Het grootste gedeelte hiervan wordt veroorzaakt door de terrassen, maar ook door voordeel oude jaren.
  • Het aantal overnachten, voornamelijk in de hotels in Zwolle, blijven toenemen. De toeristenbelasting laat een voordeel zien van bijna € 60.000.
  • Tegenover deze extra inkomsten staat een nadeel voor oninbaar. Ondanks de beter economische omstandigheden neemt het percentage voor oninbaar nog niet af terwijl de totaal opgelegde bedragen wel jaarlijks stijgen. Hierdoor ontstaat er een nadeel van € 140.000. Dit zijn de bedragen voor oninbaar van zowel de gemeente Zwolle (exclusief sociaal) zelf als die van GBLT.

Algemene uitkeringen
Na verwerken van de budgetneutrale mutaties als gevolg van de decembercirculaire, resteert op de diverse programma's een voordelig resultaat van € 2,3 miljoen.
Het voordeel van € 2,3 miljoen bestaat voor € 400.000 uit verschillen in de verdeelmaatstaven over 2018 en correcties over de voorgaande jaren op de algemene uitkering / gemeentefonds en de resterende € 1,9 miljoen betreft de verdeling van de voorziening tekorten sociaal domein. De uitkering voorziening tekorten sociaal domein is bruto € 2,6 miljoen, in de Berap 2018-2 was in eerste instantie hiervoor € 700.000 opgenomen.

Voor nadere informatie over de uitkomsten decembercirculaire gemeentefonds 2018 wordt verwezen naar de informatienota hierover aan de raad.

Verder zijn diverse uitkeringen via het gemeentefonds ontvangen, waarvan de middelen beschikbaar zijn gesteld voor de uitvoering van de beoogde inzet van de middelen, te weten:

Specificatie budgetneutrale mutaties die verwerkt worden op de diverse programma's

1.1

Baankansen (arbeidsmarktregio)

307.000

1.2

Armoede en schulden

233.000

1.3

Informatieplicht energiebesparende maatregelen

20.000

1.4

Vrouwenopvang (centrumgemeente)

62.000

1.5

Weerbaar bestuur (aanvulling)    

40.000

1.6

Ondersteuning beschermd wonen/maatschappelijke opvang

25.000

1.7

Zero-emissie stadslogistiek

40.000

2.1

De nadelige correctie op de uitkering beschermd wonen in 2018
te verrekenen met de deelnemende gemeenten van het
samenwerkingsverband beschermd wonen.

- 174.000

3.1

De ontvangen middelen (€ 1.181.000) in het kader van het transformatiefonds jeugd in 2018 door te zetten naar de regio IJsselland Jeugdzorg.

1.181.000

Totaal

1.734.000

Saldo financieringsfunctie
Het nadelig verschil hier bestaat met name uit de lagere rentetoerekening aan de Bouwgronden in exploitatie.

De post overige algemene dekkingsmiddelen bevat onder andere de concernpost nog functioneel te ramen posten.  Een deel van het budget betreft budgetten voor weerbaarheid bestuur € 80.000 en schulden en armoede van € 203.000. De kosten hiervan zijn op een ander programma geboekt. Het overige deel valt vrij omdat de transformatieopbrengsten sociaal domein voor 2018 zijn gerealiseerd.

De post vennootschapsbelasting is gebaseerd op de beoordelingswijze van de belastingdienst. Wij verschillen echter met de belastingdienst van mening over de wijze van vaststelling/waardering van de openingsbalans per 1-1-2016.  Wij onderzoeken of het verschil van  waardering ook bij andere gemeenten speelt en overwegen bezwaar aan te tekenen tegen waarderingsmethode van de belastingdienst.

De post  onvoorzien is in 2018 niet aangesproken.

Het verschil op de reserveverrekeningen betreft grotendeels de verwerking van het voordelig resultaat op grondexploitaties (MPV 2019) van ca. €  13 miljoen. Daarnaast zijn er naar aanleiding van de doorlichting van de reserves bedragen vrijgevallen.

ga terug