Jaarstukken 2018

Programma 9. Dienstverlening en bedrijfsvoering

Doel 9.1.3 In 2020 hebben we een moderne informatievoorziening

Beschrijving

In 2016 is in VNG-verband afgesproken dat gemeenten hun informatievoorziening steeds vaker samen en centraal regelen. Door gebruik te maken van elkaars innovatiekracht en het gebruik maken van collectieve oplossingen, worden we ontzorgd en ondersteund om onze taken goed uit te voeren. Samen organiseren is nodig om de risico’s te beperken en om snel genoeg mee te kunnen doen in de vele nieuwe ontwikkelingen. Als gemeente alleen lukt dat steeds minder goed, daarvoor gaan de ontwikkelingen gewoon te snel. Samen organiseren vraagt wel dat we komend jaar goed nadenken over de vraag op welke gebieden Zwolle voorop wil lopen en op welke gebieden Zwolle volgend zal zijn. De vernieuwingen op het gebied van ICT gaan ontzettend snel. Dat betreft overigens niet alleen de hardware. Maar bijvoorbeeld ook de wijze waarop software wordt aangeboden (van eigenaarschap van softwarepakketten op ons eigen systeem naar gebruiksrecht van software in de cloud). We willen de basis op orde hebben om die vernieuwingen voldoende te kunnen benutten.

Om de Zwolse informatievoorziening legitiem te kunnen benutten moet de privacy van inwoners en de informatieveiligheid van gemeente Zwolle worden gewaarborgd. De komende vier jaar richten wij ons op het stroomlijnen van de verantwoordingen op privacy & informatie-veiligheid. Dit helpt ons om privacy & informatieveiligheid efficiënt en effectief in te richten.

Er wordt door inwoners en ondernemers steeds meer gebruik gemaakt van communicatie via internet en mobile telefonie. Inwoners en ondernemers vragen van de gemeente dat ze haar dienstverlening aanpast, waarbij ook met de gemeente gecommuniceerd kan worden via deze kanalen. Het benutten van deze mogelijkheden vraagt om aanpassingen in de uitvoering van dienstverlening door o.a. onze processen op een andere manier uit te voeren.  Voor de dienstverlening moet het niet meer uitmaken via welk kanaal de gemeente benaderd wordt, de dienstverlening moet gelijk zijn. Inwoners en ondernemers kunnen zelf kiezen hoe ze de gemeente benaderen. Soms gebruiken ze hiervoor één kanaal, op andere momenten meerdere verschillende kanalen.

We werken mee aan een maatschappij waar big en open data bijdragen aan de opgaven in de stad. Zo zal dit een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van Zwolle als SmartCity.

Criteria

In 2020 hebben we een moderne informatievoorziening, zodanig dat:

  • We onze dienstverlening innovatief standaardiseren.
  • We privacy en informatieveiligheid waarborgen conform de wettelijke kaders.
  • We de regie van inwoners en ondernemers op eigen gegevens vergroten.
  • We meewerken aan een maatschappij waar big en open data bijdragen aan de opgaven in de stad (zoals bijvoorbeeld Smart City).
  • We zoveel mogelijk samen (met andere gemeenten) organiseren.
  • We de regie op de relatie met ICT-leveranciers versterken.
  • We een samenhangende Zwolse Digitale Infrastructuur realiseren en aansluiten op de landelijke generieke digitale infrastructuur.
  • De informatievoorziening voor de Omgevingswet gerealiseerd wordt.

Toelichting op realisatie doel

De bijdrage aan de realisatie van het doel samen organiseren is vormgegeven door:

  • In samenwerking met  14 andere gemeenten zijn de processen voor het Sociaal Domein geoptimaliseerd (GBI).
  • In samenwerking met de regiogemeenten is er voor Vergunningen en toezicht en handhaving op vergunningen een systeem aangeschaft en geïmplementeerd.
  • De Omgevingsdienst (OD) is aangesloten op Zwolse applicaties en infrastructuur.
  • Er is een samenwerkingsverband met de gemeente Deventer, Enschede en Groningen gerealiseerd om de digitale sociale innovatie aan te jagen.  Het doel hiervan (i4Sociaal) is inwoners zo goed mogelijk te informeren over de belangrijke voorzieningen in het sociaal domein.
  • Voor de Omgevingswet is een begin gemaakt met de inrichting van de processen, een impactanalyse voor de gevolgen die de invoering heeft op het applicatielandschap van Zwolle. Zwolle participeert in landelijke werkgroepen en volgt de landelijke ontwikkelingen en vertaalt de  consequenties van de gezamenlijke afspraken naar acties voor Zwolle.

De bijdrage aan de vernieuwingen op de technische infrastructuur wordt met het  SSC-ONS en de partners uitgevoerd. Dit heeft geresulteerd in:

  • Het vernieuwen van onderdelen van de bekabeling en verbindingen met het SSC-ONS.    
  • Realisatie van vervanging van gescheiden hardware omgevingen door één gemeenschappelijke omgeving voor alle partners.

De bijdrage aan de basis op orde is vormgegeven door:

  • Het uitfaseren van het oude Document Management Systeem.
  • Het inrichten van projectarchivering voor grex- en kredietprojecten.
  • Digitalisering van verschillende processen waaronder het proces voor postafhandeling.

De bijdrage aan verbeteren van privacy en informatieveiligheid:

  • Voor het voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is het Verwerkingsregister opgesteld en zijn er nieuwe verwerkersovereenkomsten afgesloten met de leveranciers.
  • Er is in samenwerking met gemeente Kampen een nieuw informatiebeveiligingsbeleid opgesteld en vastgesteld.
  • Medewerkers hebben verplicht deelgenomen aan gemeentebrede bewustwordingstrainingen voor informatieveiligheid en privacy.  

De bijdrage aan het verbeteren van de dienstverlening voor inwoners en ondernemers:

  • Er is een extern onderzoek uitgevoerd naar de visie op dienstverlening, in 2019 wordt gestart met het vernieuwen van de visie op dienstverlening.
  • De website van de gemeente Zwolle voor dienstverlening is geoptimaliseerd.
  • Vernieuwen parkeersystemen voor betere dienstverlening.

De bijdrage aan het realiseren van gemeente Zwolle als een SmartCity en beschikbaar stellen van big- en open data:

  • Een ingericht platform voor het ontsluiten van open datasets.
  • Uitvoeren van een pilot Senshagen, middels sensoren meten van oa. luchtkwaliteit  en neerslag.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

ga terug