Jaarstukken 2018

Programma 7. Vitale wijken

Doel 7.1.2 We zorgen voor passende en functionele bovengrondse én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad

Activiteiten

Activiteiten m.b.t. risicogestuurd en ontwikkelend beheer:

  • Beheer Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) en het digitaal beheersysteem voor de openbare ruimte
  • Opstellen en beheren MeerJarenOpgavePlan (MJOP 2018)
  • Uitvoeren jaarplannen onderhoud,  waarbij we meer prioriteren volgens risicogestuurd beheren en waarbij we de veiligheid als ondergrens bewaken.
  • Uitvoeren verordeningen, zoals  markt- en reclame verordening en kabels en  leidingen (AVOI). En uitvoeren standplaatsenbeleid.
  • Brugbediening en exploiteren van de passantenhaven
  • In samenhang uitvoeren van de moties “Investeer in de buurt” en “Gezond groen in en om de stad”. Op basis van de uitkomsten van buurt voor buurt, schouwrapportages en andere bronnen onderzoeken we de opgaven en komen we bij het voorjaarsmoment met voorstellen (zie ook doel 7.1.3).
  • Eind 2017 presenteren we de aanpak van de bestrijding van de Japanse Duizendknoop. In 2018 starten we met de bestrijding, op basis van de besluitvorming over de aanpak.

Activiteiten m.b.t. voorzieningen op de juiste plek:

  • Subsidiëren van de buurtweiden en wijkboerderijen, waaronder de onlangs gerealiseerde wijkboerderij “De Stadshoeve” in Stadshagen.
  • Direct na de realisering  van de woningbouw in Stadshagen, worden ook de  speelvoorzieningen gerealiseerd
  • gebiedsgericht werken
  • Vervolg Pilot Assendorp
  • Reconstructies groen
  • Aanpassing knelpunten Wijkgroenstructuur

Straatreiniging:

  • Uitvoeren reinigingstaken (tegengaan verstoppingen, verwijdering blad).

Activiteiten klimaatadaptatie:

  • bijdragen (kennis en financiën) aan het opstellen van een klimaatadaptatiestrategie 2017/2018.
  • In 2017 wordt een wateroverlast model opgesteld waarin we kunnen laten zien hoe het water stroomt tijdens plensbuien, welke panden worden geraakt en welke schade hiermee is gemoeid. In 2017/2018 wordt gewerkt aan mogelijke maatregelen om wateroverlast in de toekomst te beperken.
  • Vervanging woonstraatbomen.
  • ombouw asfalt naar waterdoorlatende verharding, in combinatie met afkoppelen hemelwaterafvoer.
  • verlagen openbaar groen (bermen) in combinatie met herstructurering (t.b.v afwatering).
  • onderzoek bewonerparticipatie afkoppelen, etc.

Activiteiten energietransitie:

  • Minder gebruik maken van fossiele energie en meer van duurzame energie.
  • We formuleren een duurzame inkoopvraag gericht op beheer.

Activiteiten Lifecycle circulaire stad:

  • Ontwikkelend beheren, circulair inkopen, hergebruiken vrijkomende materialen.
  • Inventariseren objecten in openbare ruimte met kansen voor circulair beheer (bv. asfalt, houten bruggen) en dit waar mogelijk direct meenemen in jaarlijks onderhoudsprogramma.
  • Ombouw asfalt fietspaden naar beton fietspaden bij vervanging/groot onderhoud.
  • Proefprojecten initiëren vanuit beheer om economische kansen voor de regio te benutten, nieuwe businessmodellen een kans te geven en innovatie stimuleren.
  • Betrekken van Onderwijsinstellingen en Kennisinstituten bij onderzoeksopgaven/vragen.
  • Kapitaliseren dagwaarde en restwaarde openbare ruimte.

Bezuiniging BOR op onderhoud asfaltwegen: € 100.000:
Vanuit de zerobased benadering ligt het beschikbare budget voor asfaltonderhoud onder niveau om overal kwaliteitsniveau B (CROW-normen) te garanderen. Om die reden beperken we de bezuiniging op asfaltwegen zoveel mogelijk en is hier de afgelopen jaren nog niet op bezuinigd. We realiseren deze bezuiniging door het hanteren van een standaard kwaliteitsniveau los te laten en over te stappen op risicogestuurd beheer en onderhoud voor wegen. We maken steeds een afweging van de risico’s en passen daarbij maatwerk toe qua onderhoudsmaatregelen. Op de hoofdinfrastructuur zal nog steeds sprake zijn van preventief onderhoud, omdat de doorstroming daar gegarandeerd moet zijn. En ongeplande wegafsluitingen voor onderhoud niet wenselijk zijn op de hoofdinfrastructuur. Op overige asfaltwegen gaan we van preventief maar correctief onderhoud, waarbij we veiligheid als criterium hanteren.

Bezuiniging BOR door toepassen betonfietspaden ipv asfalt fietspaden: € 120.000:
Door vanuit een LCC (Life-Cycle-cost) benadering te kijken naar het toepassen van beton in plaats van asfalt zijn er kansen om de komende jaren de onderhoudslasten voor fietspaden structureel te reduceren. Het moderne beton heeft een langere levensduur en is qua comfort gelijkwaardig aan asfalt, qua uitstraling gaan we hiermee wel een stapje terug. Nieuwe fietspaden worden waar mogelijk direct in beton uitgevoerd.  En de bestaande fietspaden worden pas omgebouwd indien vervanging of groot onderhoud aan de orde is(geen kapitaalvernietiging). De afgelopen jaren passen we betonfietspaden al meer en meer toe, waarmee een structurele bezuiniging van € 120.000,- mogelijk is.

Bezuiniging BOR op gladheidsbestrijding: € 25.000:
Vanuit voortdurend streven naar duurzame werkwijzen waarbij innovatieve toepassingen worden ingezet is onderzoek uitgevoerd naar mogelijke besparingen op de winterdienst (efficiënter uitvoeringsproces/routeoptimalisatie t.b.v. kostenbesparing en CO2-reductie, minder zoutgebruik vanuit milieuoogpunt). We hebben daarvoor de structureel koude plekken in beeld gebracht. In de winter 2016-2017 heeft ROVA hiertoe een pilot uitgevoerd. In 2017 is dit verder uitgewerkt en voor de winter 2017-2018 wordt dit doorgevoerd. Routeoptimalisatie levert minder en efficiëntere routes op (qua km, ureninzet en zout). Verdergaande automatisering van m.n. het aansturen van de strooiers vormt een vervolgonderzoek, hier zijn nog vooral voordelen te behalen vanuit milieuoverwegingen (zoutreductie).

Bezuiniging BOR op onderhoud elementenverharding: € 25.000:
Vanuit het gedachtegoed van risico-gestuurd beheren voeren we het onderhoud van elementenverharding uit op basis van schadebeelden Het onderhoud wordt daarmee gerelateerd aan de mate van het gebruik. Beheer en onderhoud op elementenverharding krijgt bijv. hogere prioriteit op locaties waar ook een opgave ligt om de toegankelijkheid te verbeteren. Of bijv. bij winkelcentra, scholen en verzorgingshuizen. Dit betekent automatisch dat alle andere locaties een lagere prioriteit krijgen en we daar een lager kwaliteitsniveau accepteren. in 2017 is op deze wijze 55.000 bezuinigd, vanaf 2018 bezuinigen we hier structureel aanvullend 25.000 op (totaal € 80.000)

Bezuiniging BOR: Sturen op B-kwaliteit en op onderdelen naar C-kwaliteit: € 50.000:
De beeldkwaliteit wordt beoordeeld met een landelijke schouwmethodiek. De kwaliteit die we nastreven is een A-kwaliteit voor de Binnenstad en gemiddeld een B-kwaliteit voor de rest van de stad, met toepassing van maatwerk. Voor het gebied buiten de Binnenstad gaan we meer sturen op een gemiddeld B-kwaliteit. Tijdens de beeldschouw wordt op dit moment vaak een A-score gemeten terwijl B-voldoende is. We gaan daarbij uit van maatwerk per wijk en we bekijken de implementatie van de bezuiniging in samenhang met de uitvoering van de motie “investeer in de buurt”.
Risico van onderhouden op een C-kwaliteit is doorschieten naar een D-kwaliteit, waardoor veel energie moet worden gestoken in oplossen van incidenten. Het effect van de bezuiniging is dat de beeldkwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan de afgesproken kwaliteit, maar gemiddeld lager is dan de huidige situatie.

Toelichting op realisatie activiteiten

Geen afwijkingen op de activiteiten, deze zijn conform uitgevoerd. De bezuinigingen zijn gerealiseerd en structureel ingeboekt

In 2018 is het onderzoek Grip op Kapitaal opgeleverd. Hiermee is inzicht gegeven in de gekapitaliseerde vervangingswaarde en zijn aanbevelingen gedaan hoe Zwolle in staat is haar kapitaalgoederen voor de lange termijn in stand te houden. Dit tevens in relatie tot circulair beheer -en vervanging. Vanaf 2019 wordt dit onderzoek vervolgd, cq worden de aanbevelingen uitgevoerd, door het opstellen van een strategisch asset management plan en onderliggende assetplannen per kapitaalonderdeel. In de reguliere onderhouds- en vervangingswerkzaamheden is volop gewerkt vanuit een circulaire benadering. Zo is asfalt en waardevol klinkermateriaal daar waar mogelijk direct hergebruikt. Bij onderhoud aan de houten bruggen in Zwolle is het hout minimaal vervangen en zijn houten onderdelen maximaal hergebruikt.

ga terug