Jaarstukken 2018

Programma 6. Toekomstgerichte stad

Doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Beschrijving

Zwolle heeft een belangrijke regio- en scharnierfunctie. Voor veel mensen in de regio is Zwolle vaak hun bestemming als het gaat om banen, onderwijs en voorzieningen. Als gastvrije stad is het belangrijk dat deze groepen in de stad kunnen komen en kunnen parkeren of kunnen overstappen. Dit geldt voor alle bezoekers, zowel automobilisten, trein- en busreizigers als fietsers. Voor anderen gaat de route alleen via Zwolle naar de uiteindelijke bestemming elders. De uitdaging is om, gegeven de verwachte groei aan mobiliteit, de stad op een duurzame manier bereikbaar te houden. Voor het regionale verkeer ligt de focus op het slim benutten van de auto-infrastructuur door middel van gedragsverandering en technologie, het vergemakkelijken van de aansluiting OV- en fietsgebruik en het versterken van de infrastructuur voor schoon vervoer (fiets, voetganger, elektrische (deel)auto’s). Binnen de stad geven we prioriteit aan de fiets en voetganger door een hoogwaardig netwerk van fietsstraten en looproutes.  De bereikbaarheid van belangrijke voorzieningen met de (vracht)auto, zoals bedrijven, winkelgebieden en parkeeraccommodaties wordt hierbij gewaarborgd. De bus heeft op een aantal routes prioriteit. We streven binnen de stad naar nieuwe, schone vormen van stadslogistiek zoals (bak)fietsen en kleinschalige schone voertuigen. We geven vorm en inhoud aan de werkwijze vanuit de Omgevingsvisie om per gebied of wijk, samen met de belanghebbenden, passende mobiliteits- en parkeeroplossingen te ontwikkelen. Deze dragen bij aan de ruimtelijke, economische en leefbaarheidsdoelstellingen van het gebied.

Criteria

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:

  • Mensen keuzevrijheid hebben in vervoersmiddel/route.
  • De belangrijkste bestemmingen kunnen worden bereikt in een betrouwbare reistijd.
  • Bestemmingen in de buurt gemakkelijk bereikt kunnen worden met de fiets
  • De openbare ruimte voor een ieder toegankelijk is, passend bij het gebruik van het gebied.
  • Schoon vervoer (fiets, voetganger, elektrische (deel)auto’s, goederenvervoer) wordt gestimuleerd.
  • De doorstroming van het Openbaar Vervoer naar belangrijke bestemmingen wordt bevorderd.
  • De verkeersinfrastructuur bijdraagt aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de regio, de stad, wijk en de  bedrijventerreinen.
  • Wordt bijgedragen aan de strategische opgaven op het gebied van Centrumgebied (Spoorzone en Binnenstad), klimaatadaptatie, energietransitie, en circulaire economie

Toelichting op realisatie doel

In het streven naar een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur is, in navolging van een brede werkbijeenkomst met ruim 30 vertegenwoordigers van organisaties en bedrijven en het uitvoeren van modelberekeningen naar de ontwikkeling van de mobiliteit tot 2030, in februari 2018 het startdocument voor de Mobiliteitsvisie met als titel "Op weg naar 2030. Bouwstenen voor beleid" door het college vastgesteld en met een informatienota naar de Raad gestuurd. In het verlengde van de uitgangspunten uit dit startdocument en de uitgevoerde berekeningen is gewerkt aan het opstellen van de daadwerkelijke Mobiliteitsvisie. Hierbij zijn eind oktober 2018 en eind november 2018 respectievelijk de woordvoerders van de raad en de stakeholders meegenomen in de pijlers waarop de Mobiliteitsvisie wordt opgebouwd.

Om te komen tot een betrouwbare reistijd is eind 2018 samen met lokale, regionale en landelijke overheidspartners alsmede het bedrijfsleven en belangenorganisaties, onder leiding van een externe partij gestart met het MIRT-Onderzoek A28. Aanleiding voor dit onderzoek is het hard stijgende knelpunt op de A28 in de Nationale Markt- en CapacitietsAnalyse (kortweg: NMCA). Het doel is om in beeld te brengen wat de toekomstige problematiek van de A28 is en de oorzaak te vinden voor de sterke wisseling in positie in de NMCA scenario’s. Ook de regio heeft het belang gesignaleerd en stappen gezet, waaruit dit MIRT-Onderzoek naar voren is gekomen.

In het kader van een toegankelijke openbare ruimte is in 2018 een Plan van Aanpak en een Actieplan Toegankelijkheid 2018-2019 opgesteld en ter kennisgeving naar de Raad gestuurd. In dit Actieplan staan concrete acties die in 2018 en 2019 zijn en worden uitgevoerd in het kader van het VN verdrag voor de rechten van personen met een handicap. In Zwolle ligt daarbij de prioriteit in eerste instantie met name in het Fysieke Domein. Daarbij gaat het onder andere om het toegankelijker maken van de openbare ruimte voor mensen met een handicap.

Op 26 november 2018 is door de gemeenteraad van Zwolle ingestemd met het Actieplan stadslogistiek. Er wordt samen met de betrokken partners uitvoering gegeven aan een 4 tal pilots. Te weten het realiseren van een overslagpunt/cityhub, het realiseren van laad en losplekken/oplaadpunten voor gekoeld horecavervoer in de binnenstad, vrachtfietsacties en het plaatsen van pakketkluizen in de openbare ruimte. In december 2018 zin  de eerste pakketkluizen in de binnenstad van Zwolle geplaatst. Met deze kluizen willen we het aantal ritten van pakketdiensten in de binnenstad reduceren, waarmee zowel de leefbaarheid als het leefklimaat wordt gestimuleerd.

Ook zijn in 2018 een aantal infrastructurele projecten opgeleverd. In juli 2018 is de Zalnébrug ter hoogte van het kruispunt N35-Oldeneelallee geopend voor fietsers en voetgangers. Hiermee kan het langzaam verkeer ongehinderd en ongelijkvloers de N35 kruisen. Tevens is begin augustus 2018 de Belvédèretunnel in Stadshagen geopend voor verkeer. Met deze tunnel heeft de wijk Stadshagen een extra ontsluiting gekregen op de Hasselterweg, waarmee de verkeersdruk op de bestaande ontsluitingen wordt verminderd.

Met het oog op de verwachte groei en uitbreiding van het centrumgebied is gestart met het ontwikkelen van een strategische visie op de bereikbaarheid en parkeren van het (toekomstige) centrumgebied. De studie gaat onder andere in op het optimaal gebruik van de beschikbare parkeercapaciteit in en rondom het centrum en laat door middel van scenario’s de mogelijkheden zien hoe een uitgekiende parkeer- en mobiliteitsstrategie positief kan bijdragen aan de uitwerking van de gebiedsvisie voor de gewenste groei en uitbreiding van het toekomstige centrumgebied.

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

ga terug