Jaarstukken 2018

Programma 6. Toekomstgerichte stad

Doel 6.1.1 We ontwikkelen samen de kracht van de stad (en regio) met als leidende agenda een inspirerende, uitnodigende, strategische en integrale omgevingsvisie

Projecten

Omgevingsvisie:
Opstellen omgevingsvisie deel 2.  Omgevingsvisie deel 1 wordt in het najaar 2017 aangeboden aan de raad. In Deel 1 zijn de strategische kernopgaven en ambities op integrale wijze samengebracht. Vanaf 2018  worden dezen in een opvolgend document, omgevingsvisie deel 2, verder uitgewerkt. Dan kunnen ook keuzes worden gemaakt op gebiedsniveau. Onderdeel van deel 2 zijn het formuleren van basiswaarden en ruimtelijke kwaliteiten van gebieden in Zwolle, het benoemen van gewenste ontwikkelingsrichtingen van gebieden in Zwolle, het opstellen van een afwegingskader, de basis voor het omgevingsplan, een verplichte Milieueffectrapportage en een participatieproces met de stad.

Uitwerken ambities Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle 2017:
Het Ontwikkelperspectief voor het Stationsgebied is een koersdocument die samenhang aanbrengt tussen alle deelopgaven in het stationsgebied. Het Ontwikkelperspectief maakt onderscheid tussen op korte termijn noodzakelijke ingrepen en ambities. Voor onderdelen in het Ontwikkelperspectief is samen met partijen (NS, ProRail en provincie) nog een inhoudelijke verdiepingsslag nodig. Deze verdiepingsslag krijgt in 2018 een vervolg.

Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland:
De gebiedsontwikkeling Hanzeland/Spoorzone is er op gericht dat dit gebied anticipeert op de investeringen in de OV-knoop en op de ontwikkelingen van de binnenstad. Het inspiratiedocument ‘Visie op Hanzeland’ is het vertrekpunt voor een ruimtelijke en functionele vertaling. Het resultaat vorm de basis voor een uitnodigend, ontwikkelingsgericht bestemmingsplan.

Toelichting op realisatie projecten

Omgevingsvisie: zie 'toelichting op activiteiten'

Uitwerken ambities ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle 2017
Met NS, ProRail en de provincie is het plan van aanpak voor de ontwikkeling van de ontvangstdomeinen vastgesteld. Partijen hebben afgesproken actief te sturen op het zo snel mogelijk afronden van het stationscarré aan de noordzijde. Het doel is na oplevering van de ondergrondse fietsenstalling en het nieuwe Stationsplein (najaar 2020) te starten met:

  • De realisatie van de noordelijke stationsentree (kap en ontvangstdomein).
  • De passerelle, inclusief definitieve aanlanding aan de noordzijde in combinatie met  herontwikkeling van (de locatie) van het Combigebouw.

Gebiedsontwikkeling Spoorzone Hanzeland
De Strategische Agenda voor de gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland is op 17 december 2018 unaniem vastgesteld door de raad. Deze agenda is het richtinggevend kader voor de doorontwikkeling van dit gebied en voor de uitwerking in deelgebieden in de vorm van het opstellen van nota’s van uitgangspunten en stedenbouwkundige verkenningen. De ambitie is het gebied te transformeren naar een nieuw gemengd stedelijk woon-werkgebied.

ga terug