Jaarstukken 2018

Programma 2. Inwonersondersteuning

Doel 2.3.1 We versterken de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en hun ouders ondersteuning krijgen die zo zwaar is als nodig en zo licht als kan

Activiteiten

  • Doorontwikkeling sociaal wijkteam.
  • Uitvoeren transformatiethema 4 "samenhang en samenwerking toegang": realiseren jeugd- en gezinswerker ondersteund door GZ-deskundige bij huisarts(praktijken) en ondersteuningsteam scholen primair en voortgezet onderwijs.
  • Uitvoeren Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp: versterken preventie en toegang naar passend onderwijs, ondersteuning en jeugdhulp

Toelichting op realisatie activiteiten

Het sociaal wijkteam is in 2018 verder doorontwikkeld, door uitbreiding van de samenwerking met huisartsenpraktijken en met vrijwel alle scholen in regulier basis- en voortgezet onderwijs. Dit heeft ertoe geleid dat meer gezamenlijk afgewogen wordt welke ondersteuning in welke situatie nodig is. Dit leidt ertoe dat kinderen, jongeren en ouders sneller de goede hulp ontvangen. Daardoor wordt ook voorkomen dat kinderen en jongeren onnodig worden doorgeleid naar gespecialiseerde ondersteuning, waardoor die beschikbaar blijft voor die kinderen, jongeren en ouders die dit echt nodig hebben. Tegelijk wordt daarmee gewerkt aan het ondersteunen van kinderen, jongeren en ouders dicht bij hun eigen leefwereld.
In 2018 is het aantal huisartsenpraktijken waar een jeugd- en gezinswerker samenwerkt met de huisartsen uitgebreid naar 70% van alle praktijken. Het bereik onder huisartsen ligt hoger, omdat vooral wordt samengewerkt met de grotere, groepspraktijken. De jeugd- en gezinswerkers werken bij vermoeden van GGZ problematiek nauw samen met de GZ psychologen uit het SWT.
Eind 2018 is - net als eerder voor het basisonderwijs - de integratie van schoolmaatschappelijk werk en toegangsrol sociaal domein gerealiseerd. Op alle reguliere scholen Voortgezet Onderwijs werken nu jeugd- en gezinswerkers samen met de zorgcoördinator en orthopedagoog van school in een gezamenlijk ondersteuningsteam op school. Zo nodig wordt gespecialiseerde hulp vanuit passend onderwijs en/of sociaal domein bijgeschakeld.
In 2018 is de ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp verder uitgevoerd. In 2018 is naast de verdere ontwikkeling van ondersteuningsteams in het onderwijs, onder meer gewerkt aan het bieden van ontwikkeling voor alle kinderen en jongeren (tegengaan thuiszitten), een verkenning naar onderwijs en ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen en het versterken van de samenwerking met scholen in de aanpak van dyslexie.

ga terug