Jaarstukken 2018

Programma 2. Inwonersondersteuning

Doel 2.2.1 Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Activiteiten

We geven nader uitwerking aan de versterking van netwerken voor de inclusieve arbeidsmarkt. Hiervoor ondernemen we de volgende activiteiten:

  • Experiment bijstand: in samenwerking met Universiteit Twente wordt de effectiviteit van de Zwolse aanpak arbeidsparticipatie onderzocht in de praktijk (looptijd 3 jaar)
  • Extra werkgelegenheid: koppeling van meer banen aan strategische opgaven en SROI.
  • We nemen een trekkende rol en nemen pro-actief deel aan de samenwerking in het Werkbedrijf Regio Zwolle.
  • De samenwerking tussen Wezo en afdeling Werk Re-integratie en Arbeidsontwikkeling wordt in een nieuwe governance vormgegeven
  • We faciliteren private partners om samen met publieke partners een SocialImpactBond te kunnen vormen.
  • We geven de werkgeversdienstverlening vorm in samenwerking met effectieve re-integratiepartners. Voortzetting brede raamovereenkomst.
  • We intensiveren de regionale samenwerking in het Werkbedrijf Regio Zwolle.  We geven met partners vorm aan een visie op een verbeterde verbinding van onderwijs-arbeidsmarkt en economie (en economische regio): Tafel van de Regio zwolle.
  • We geven nader invulling aan de Zwolle aan de slag aanpak waarin o.a. ingezet wordt op plaatsing van mensen met verminderde loonwaarde.
  • We faciliteren een social impact agenda en koppelen hieraan onze werkgeversdienstverlening.
  • We geven vervolg aan een regionaal actieplan voor jongeren in kwetsbare positie vanuit bijstand. Dit plan is verbonden met het Programma Voortijdig Schoolverlaten (Zie doel 1.3.2)
  • We gaan in samenwerking met UWV en andere partners uit het Werkbedrijf Regio Zwolle activiteiten organiseren om 50plussers en vergunninghouders aan het werk te helpen en te houden.
  • We creëren nieuwe beschutte werkplekken door uitvoering te geven aan ons plan 2017-2018.
  • We volgen bij trajecten van leren en werken de duurzaamheid van de uitstroom naar werk.
  • We bieden werkplekken aan voor mensen met een SW-dienstverband en detacheren zoveel mogelijk van hen bij reguliere bedrijven.

Toelichting op realisatie activiteiten

  • Experiment bijstand: Het experiment is in de zomer van 2018 beëindigd vanwege een tekort aan vrijwillige deelnemers voor een wetenschappelijk onderzoek.
  • Extra werkgelegenheid: Er is gewerkt aan het verkleinen van de mismatch tussen vraag en aanbod via een groot aantal uiteenlopende sporen, hieronder drie voorbeelden:
    • Werkervaringsplaatsen bieden in een carrousel door 6 zorgaanbieders. Samenwerkingsconvenant is hiervoor gesloten met zorgwerkgevers, gemeente en UWV
    • Via het expertisecentrum SROI zijn allerlei activiteiten uitgevoerd om de mismatch te beslechten. Zo zijn klassen georganiseerd voor het scholen van kandidaten tot zorgpersoneel en assistent calculatoren in de bouw/infra.
    • Binnen een zogenoemde pilot ‘reshoring’ zijn in samenwerking met Universiteit Tilburg gesprekken met werkgevers gevoerd om werk uit lagelonenlanden terug te halen tbv perspectief voor lager opgeleiden. Dit heeft in 2018 nog niet tot concrete wijzigingen geleid, maar wordt in 2019 voortgezet.
  • Actieve deelname in Werkbedrijf Regio Zwolle: In 2018 is, onder voorzitterschap van centrumgemeente Zwolle, in het netwerk van het Werkbedrijf Regio Zwolle bereikt dat er o.a. meer extra banen zijn gerealiseerd voor mensen met een beperking (zie de toelichting bij doel 2.2.1), de werkgeversdienstverlening een professionaliseringsslag heeft gemaakt, één Werkgeversservicepunt Regio Zwolle is gelanceerd, meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zichtbaar zijn voor werkgevers en een programma leren en werken is gestart.
  •  
  • * Samenwerking Wezo en afdeling Werk Re-integratie en Arbeidsontwikkeling: Wezo NV en WRA Zwolle zijn per 1 januari 2019 samengevoegd in Tiem bv waarvan gemeente Zwolle enig aandeelhouder is. De raad van commissarissen is in de zomer van 2018 opgeheven, waardoor de directeur rechtstreeks aan de algemene vergadering rapporteert.
  •  
  • * Initiatieven tot Social Impact Bonds:  In 2017 en 2018 is een proces gefaciliteerd door de gemeente om te komen tot een Social Impact Bond met partners uit de stad en regio. Dit heeft vooralsnog niet geleid tot een Impact Bond. Samen met de nieuwe uitvoeringsorganisatie Tiem worden in 2019 verdere mogelijkheden verkend.
  • Tevens is op aanvraag van centrumgemeente Zwolle en samen met Werkbedrijf-partners Provinciaal ondersteuningsbudget vrijgemaakt om de ontwikkeling van een Social Impact Netwerk in de regio Zwolle van werkgevers nader te verkennen. In 2019 wordt hieraan naar verwachting een vervolg gegeven.  
  •  
  • In 2018 is de brede raamovereenkomst met private partners ‘naar werk’ voortgezet en is het aantal partners uitgebreid van 15 naar 20.  De arbeidsmarkt  van 2018 leidde ertoe dat de ondersteuningsvraag verschoof naar intensievere vormen van ondersteuning. Het ondersteuningsaanbod is hierop in de loop van 2018 aangepast (doorstroom en uitstroom stokten op 45 kandidaten via de contractpartners. Wij verwachten dat in 2019 het aanbod van de contractpartners beter aansluit op behoefte.
  • De Human Capital Agenda Regio Zwolle is voortgekomen uit het leggen van de verbinding onderwijs-arbeidsmarkt en economie. De agenda van het Werkbedrijf Regio Zwolle sluit aan bij de inclusiviteitsdoelstelling uit de Human Capital Agenda die in 2018 bestuurlijk is omarmd.
  • De gemeente Zwolle heeft via de Zwolle aan de slag aanpak meer dan 400 mensen laten uitstromen naar werk, ondernemerschap of opleiding.
  • In 2018 is via een aantal sporen de aanpak geoptimaliseerd voor jongeren in een kwetsbare positie:

- De dienstverlening vanuit de verschillende (gemeentelijke) uitvoeringsorganisaties is op elkaar afgestemd. Dit in lijn met de principes in het brede speelveld met onderwijs.
- Er zijn succesvol projecten uitgevoerd door Tiem ism onderwijs, bijvoorbeeld voor leerlingen van Pro en VSO die via stageperiode worden begeleid tbv soepele overgang naar arbeidsmarkt.
- Daarnaast is een aantal verbeterpunten bepaald, die in gezamenlijkheid worden opgepakt. Deze variëren van het inzichtelijk maken van data over minder zelfredzame jongeren (tbv beleid en monitoring) tot pilots praktijkleren.

* We hebben in 2018 verschillende projecten samen met werkgevers en onderwijspartners ontwikkeld om o.a. statushouders en ouderen een positie op de arbeidsmarkt te laten verkrijgen. Daarbij is gericht op de kansrijke sectoren, zoals de techniek en de transport/logistiek. Voor statushouders specifiek is hierbij ook gecombineerd met extra taalondersteuning van de ROC’s.

* Beschut werken: Het plan heeft geleid tot de realisatie van elf beschutwerkplekken eind 2018. In 2019 vindt een evaluatie van het plan plaats.

* Leren en Werken: in 2018 is het programma leren en werken in de regio Zwolle gestart. Onderdeel van dit programma is ook het ontwikkelen van leerwerkarrangementen. Aangezien het programma pas na de zomer is gestart is nog geen inzicht te geven in de duurzaamheid.

* Uitvoering Wsw: In 2018 hebben wij gemiddeld 513,4 arbeidsjaren gerealiseerd. Dit komt overeen met gemiddeld 497,8 FTE. Dit aantal is onder verdeeld in:
8,7 FTE begeleid werken;
232,6 FTE detacheringen, en;
256,5 FTE beschut binnen.

ga terug