Beschrijving
De arbeidsmarkt kenmerkt zich door flexibiliteit, technologisering en robotisering. Door het ontwikkelen van een strategische Human Capital Agenda speelt (regio) Zwolle hierop in. Deze bewegingen zijn ook van invloed op het onderwijs. Daarom werken wij in de Human Capital Agenda samen met de 4 O’s (Onderwijs, Ondernemers, Onderzoek en Overheid) om talenten te verbinden aan Zwolle en de regio. Er wordt in gezamenlijkheid gewerkt om leerlingen en studenten vaardigheden mee te geven als creativiteit, ondernemendheid als ook verhoging van de taal- en leesvaardigheid. In de perspectiefnota 2018 – 2021 zijn er extra middelen vrijgemaakt voor de bestrijding van laaggeletterdheid, waaronder voor de inzet van taalcoaches en extra inzet op preventie. De Zwolse 8 geeft uitvoering aan de transitiepaden. In een leer-werk loopbaan kom je meerdere keren een overgang tegen, een zogenaamd transitiepad, nl van: leren naar leren, leren naar werken, (niet) werken naar werken, werken naar leren. Ook hierin gaat het om het samenbrengen van economie, onderwijs, arbeidsmarkt. We willen de binding van studenten met Zwolle versterken, waardoor Zwolle aantrekkelijk blijft als studie- studentenstad. Dit geldt niet alleen voor de periode tijdens de studie, maar ook voor na hun studie op de arbeidsmarkt. |
Criteria
Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat: - de aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten (als studie- en woonstad) wordt versterkt.
- de zichtbaarheid van studenten in de stad wordt vergroot.
- de binding tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterkt wordt.
- de taalbeheersing van (nieuwe) inwoners verbetert zodat zij aantoonbaar beter scoren op taalbeheersing en maatschappelijke participatie, waaronder arbeidsdeelname.
- de kennis die er in de stad is beter wordt benut.
- er meer innovatie en creativiteit is.
|
Toelichting op realisatie doel
| Onder programma 5 staat de stand van zaken over de human capital agenda. Het onderwijs neemt daar, zowel als opleider als werkgever, een rol in. Het gaat hierbij zowel om de verbinding tussen de arbeidsmarkt en de huidige lichting studenten en een leven lang ontwikkelen. Daarnaast is het onderwijs ook zelf een grote werkgever, waar personeelsopgaven zijn. Er wordt onder meer ingezet op het innovatiecluster Kind en Educatie, waar interprofessioneel leren en werken centraal staat. Ook op landelijk niveau is veel inzet en aandacht voor het lerarentekort. We hebben ingezet op het vergroten van de aantrekkelijkheid van Zwolle als studie- studentenstad. De randvoorwaardelijke basis hiervoor is een aantrekkelijk studie-aanbod in de stad. Zowel in de keuzegids mbo/ hbo als in de Elsevier zijn diverse onderwijsinstellingen en specifieke opleidingen als top beoordeeld. Met de Zwolse 8 en gemeente samen financieren we Buro Ruis, die een breed scala aan activiteiten ontwikkelt. Er is in 2018 extra geld beschikbaar gesteld aan Buro Ruis. Dit heeft onder meer geleid tot stevige programmering van de Bruisweken en Bruisconcert met een hoge opkomst. Je ziet steeds meer verbindingen tussen onderwijs en arbeidsmarkt, door hybride samenwerkingsvormen, lectoraten en specifieke opdrachten vanuit het bedrijfsleven en de samenwerking met de topinnovatiecentra. In 2017 en 2018 is gewerkt aan de Transitiepaden;belangrijke overgangen van onderwijs naar werk, van werk naar werk, van werkloos naar werk en kwetsbaar & werk. Met ongeveer 75 bedrijven over 10 sectoren is verkend hoe deze overgangen te versterken. Dit heeft onder andere geresulteerd in het opzetten van mbo traineeships en sessies voor werkzoekenden in de energiesector . |