Jaarstukken 2018

Programma 1. Samenleving

Doel 1.3.2 We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn

Beschrijving

Het realiseren van een krachtige doorgaande leerlijn is nodig om alle Zwolse kinderen gelijke kansen te geven. De eerste levensjaren zijn van groot belang voor de ontwikkeling van alle kinderen, daarom zetten we in op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). We hebben de landelijke ontwikkelingen gevolgd. De eerste besluiten en wetswijzigingen hebben inmiddels plaatsgevonden. Daar passen we ons beleid ook op aan. We blijven de landelijke ontwikkelingen volgen en anticiperen daar op, waar nodig. Gezamenlijk zetten we ons in op bijvoorbeeld een soepele overgang tussen voorschool en school om een doorgaande leerlijn te verstevigen.  We hebben hierbij ook aandacht voor de samenwerking tussen alle partners op het terrein van VVE.  We verbreden de peuteropvang in Zwolle: voorschoolse voorzieningen kunnen  gesubsidieerde peuteropvang bieden.

Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Op deze manier kunnen talenten tot bloei komen vanuit het uitgangspunt dat ieder kind een talent heeft wat we willen aanspreken en aanwakkeren.
Samen met scholen willen we blijven voorkomen dat leerlingen uitvallen en/of door schooluitval geen diploma of startkwalificatie voor de arbeidsmarkt behalen. Op deze manier start men met een achterstand die door het inzetten van een krachtige doorgaande leerlijn te voorkomen is. We willen dat kinderen goed mee kunnen komen in het onderwijs om zo goed voorbereid deel te nemen aan de arbeidsmarkt.

Criteria

We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn, zodanig dat:

  • Het VVE aanbod breed toegankelijk is.
  • Er een toename is van de tevredenheid over peuteropvang.
  • Onderwijsvoorzieningen bereikbaar zijn
  • Het aantal thuiszitters verminderd wordt.
  • Het aantal voortijdig schoolverlaters verder daalt.
  • Onderwijsachterstanden bij kinderen dalen.
  • Het aantal laaggeletterden daalt.

Toelichting op realisatie doel

Peuteropvang en VVE
In maart 2018 is het nieuwe beleidskader Voorschoolse Voorzieningen vastgesteld; ingaande per 1 september. Hierdoor zijn er meer (gesubsidieerde) peuteropvanglocaties, wat de toegankelijkheid vergroot. Er zijn ook extra uren beschikbaar voor kinderen die in aanmerking komen voor voorschoolse educatie (VVE).  Het aandeel personen dat (zeer) tevreden is over de kinderopvang/peuterspeelzalen in de buurt is in 2018 licht gestegen tot 73% (was 71%).

Leerlingenvervoer
We streven binnen Zwolle naar een meer integraal gebruik van de verschillende vervoersystemen. In 2018 is het leerlingenvervoer daarom middels aanbesteding gegund aan één nieuwe vervoerder ingaande per 1 september 2018.

Leerplicht en voortijdig schoolverlaters
We hebben in de afgelopen periode meer ingezet op de regionale samenwerking. Dit zie je terug in dalingen van onder andere het absoluut verzuim, vrijstellingen, de geregistreerde thuiszitters en het aantal schorsingen (leerplicht jaarverslag 2017-2018). Daarnaast hebben we in 2018 blijvend ingezet op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten door 18+ leerlingen die verzuimen vroegtijdig te spreken en te begeleiden naar juiste ondersteuning. Overeenkomstige met landelijke ontwikkelingen is het aantal VSV’ers in het schooljaar 2016/2017 gestegen van 1,84% naar 2,15%. Dit is te verklaren door de aantrekkende arbeidsmarkt. De voorlopige cijfers van 2017/2018 laten ook een lichte stijging zien naar 2,38%. De definitieve cijfers zullen landelijk in oktober 2019 worden gepubliceerd.

Laaggeletterdheid
De daling van het aantal laaggeletterden is in gang gezet (hoewel er aan de voorkant vanuit het onderwijs weer nieuwe inwoners met onvoldoende taalniveau instromen, wat het beeld vertroebelt). Activiteiten, instrumenten en samenwerking worden periodiek afgestemd in de werkgroep laaggeletterdheid.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

ga terug