Jaarstukken 2018

Programma 1. Samenleving

Doel 1.3.2 We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn

Activiteiten

  • We zetten extra in op preventie van laaggeletterdheid (zie ook doel 1.3.4).
  • We creëren een breed toegankelijke peuteropvang en VVE aanbod.
  • We ontwikkelen een monitor om het bereik, de kwaliteit, de aansluiting tussen voorschool en onderwijs en het effect hiervan te volgen.
  • We ondersteunen ouders en leerlingen in geval van vervoersproblemen van en naar school (binnen het kader van de onderwijswetgeving).
  • We creëren vanuit de ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp een proeftuin om een aanpak gericht op thuiszitters te ontwikkelen.
  • We geven uitvoering aan de maatregelen om voortijdig schoolverlaten te verlagen, conform het meerjarenbeleidsplan RMC.
  • We participeren in initiatieven uit de stad en van de partners die helpen onze ambities en doelen te realiseren, waaronder deelname in de stuurgroep Centrum voor Innovatief Vakmanschap PPC, 100 talentenplan (o.a. OOZ, Doomijn/ Travers, Stadkamer).

Toelichting op realisatie activiteiten

Preventie laaggeletterdheid
De Stadkamer en de met hen samenwerkende voorschoolse voorzieningen,hebben een start gemaakt met een doorgaande leeslijn van 0-12 jaar op 11 Zwolse basisscholen (ruim 2.000 leerlingen) door de inzet van leesconsulenten. In 2019 wordt deze pilot verder voortgezet.

Monitor
In 2018 zijn meerdere gesprekken gevoerd over het monitoren van de effecten van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Er is geen duidelijk beeld over de te ontwikkelen monitor uit deze gesprekken naar voren gekomen.

Proeftuin Thuiszitters
In 2018 zijn we aan de slag gegaan met een nieuwe werkwijze om thuiszitten te voorkomen. We doen dit samen met het onderwijs in Zwolle, Sociaal Wijkteam, Leerplicht en de landelijke onderwijs-zorg-consulent voor de regio Zwolle. Leidend principe voor de nieuwe aanpak is: alle kinderen volgen onderwijs en voor elk kind passende ondersteuning als dat voor het volgen van onderwijs nodig is (‘herstel van het gewone leven in het gewone leven’) De ondersteuningsteams in het Primair en Voortgezet Onderwijs spelen een belangrijke rol in de uitvoering daarvan. Die andere manier van samenwerken levert op dat we eerder signaleren, sneller tot gezamenlijke oplossingen komen met het onderwijs en een escalatieroute hebben ontwikkeld. Er worden derhalve in principe geen vrijstellingen (meer) afgegeven. In de praktijk zal het aantal vrijstellingen daardoor gaan dalen.

Alle overige activiteiten onder dit doel zijn conform de afspraken gerealiseerd.

ga terug