Reguliere activiteiten Tijdens de vergaderingen van de raad worden voorstellen besproken en worden besluiten genomen. Het Raadsplein is de vergaderstructuur en kent informatierondes, debatrondes en besluitvormingsrondes. Voor de organisatie van de werkzaamheden van de raad is er een Presidium en een Agendacommissie. Daarnaast functioneert er een Afstemmingscomité en een onafhankelijke Rekenkamercommissie. De raad heeft zijn eigen ambtelijke ondersteuning in de vorm van de Raadsgriffie. Door het toegenomen takenpakket van de gemeenteraad en de veranderende werkwijze is ook het takenpakket van de griffie toegenomen. Dit vraagt om extra capaciteit in de vorm van 1 fte (zie ook de webpagina bestedingsvoorstellen). Presidium Het Presidium, bestaande uit de fractievoorzitters met de burgemeester als voorzitter, heeft de volgende taken: • het aansturen van het functioneren van de raad, waarbij ook het cultuuraspect aan de orde komt. • het eventueel opstellen van een jaarprogramma of activiteiten voor de raad • het voorbereiden van de begroting van de raad en griffie Agendacommissie De Agendacommissie bestaat uit de Raadpleinvoorzitters en is belast met: • het voorbereiden van de agenda's • het opstellen van het vergaderrooster • het rapporteren en adviseren aan het Presidium over de werkwijze van het Raadsplein. Afstemmingscomité Het Afstemmingscomité heeft tot taak om zorg te dragen voor de afstemming en coördinatie van de processen, die gericht zijn op de controletaken van de raad, zoals vastgelegd in de wet en in verordeningen. Ook heeft het Ook heeft het Afstemmingscomité de taak zorg te dragen voor de aansturing van het jaarlijkse proces van de accountantscontrole en de evaluatie van de beleidscyclus. Rekenkamercommissie De Rekenkamercommissie heeft tot taak het uitvoeren of doen uitvoeren van beleidsevaluatieonderzoeken, gericht op doelmatigheid en doeltreffendheid. De Rekenkamercommissie bestaat uit vijf raadsleden en een externe voorzitter. Ook in 2018 zal de Rekenkamercommissie één of twee onderzoeken uitvoeren, afhankelijk van het tijdstip waarop de nieuwe commissie na de verkiezingen met haar werkzaamheden kan starten. Werkgeverscommissie De raad is formeel de werkgever van de griffie. De werkgeverscommissie bestaat uit 4 raadsleden en neemt namens de raad de werkgeverstaken op zich. Doorontwikkeling vergaderwijze Het Raadsplein is als vergadersysteem in 2010 definitief ingevoerd. In het verleden zijn er al een aantal aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd met betrekking tot de informatieronde en de debatronde en is besloten over te gaan tot een besluitvormingsronde elke drie weken, zonder aansluitende rondes. De nieuwe raad zal in 2018 bepalen of het Raadsplein in de huidige vorm wordt voortgezet of dat er nog wijzigingen worden aangebracht. Open raadsinformatie De toegankelijkheid van raadsinformatie (notulen, besluitenlijsten, raadsvoorstellen) draagt bij aan het actiever participeren in het lokale democratische proces. Als raadsinformatie wordt vrijgegeven als open data is het voor iedereen goed en breed toegankelijk, herbruikbaar en vergelijkbaar. Het stelt bovendien ontwikkelaars in staat om innovatieve toepassingen te maken – zoals in de vorm van app’s. Landelijk is het project Open Raadsinformatie geagendeerd op de Digitale Agenda 2020 (VNG) en geadopteerd in het Actieprogramma Open Overheid (ministerie van BZK). Bezien wordt nog steeds welke stappen er nodig zijn om ook de Zwolse raadsinformatie als open data beschikbaar te stellen. Regionale samenwerking Om gemeentelijke opgaven effectief en efficiënt op te pakken wordt er steeds meer samen gewerkt met andere gemeenten. Door de decentralisatie van rijkstaken is het belang van regionale samenwerking toegenomen. Voor de raad is het lastig om hierbij sturing te geven en te controleren. Om bij regionale samenwerking beter grip te houden is er een raadswerkgroep ingesteld. Door het Presidium is besloten dat deze werkgroep na de verkiezingen een formele status krijgt. Vijf raadsleden worden in de werkgroep benoemd en zullen gaan functioneren als rapporteurs richting de raad op het gebied van regionale samenwerking. Toekomst lokale democratie en rol van de raad Door maatschappelijke veranderingen krijgt de overheid een andere rol in de samenleving. Er wordt meer ruimte gegeven aan maatschappelijke initiatieven en overgelaten aan burgers. Dit heeft ook gevolgen voor de rol en de positie van de gemeenteraad. Hierover zullen voor, tijdens en na de verkiezingen afspraken gemaakt worden. Fysiek domein In 2019 wordt naar verwachting de omgevingswet van kracht. De Omgevingswet beoogt de samenvoeging van vele wetten en regelingen op het gebied van onder meer bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Evenals het rijk en de provincie is de gemeente verplicht om een omgevingsvisie te maken. Naast algemene informatie over de gevolgen van de invoering van de omgevingswet zal de raad worden betrokken bij het opstellen van de omgevingsvisie en zal deze visie door de raad moeten worden vastgesteld. Gemeenteraadsverkiezingen 2018 Op 21 maart 2018 wordt er een nieuwe gemeenteraad gekozen. Ter voorbereiding en begeleiding hiervan zal de griffie in samenspraak met andere betrokken gemeentelijke afdelingen een werkplan opstellen. Hierin zullen activiteiten worden opgenomen als opkomst bevordering, verkiezingsdebatten, deelname aan een stemhulp (kieswijzer) en het inwerkprogramma voor de nieuwe raad. De uitvoerende werkzaamheden zullen vooral begin 2018 plaatsvinden. Het vierjaarlijks beschikbare budget is hiervoor niet toereikend. Opkomstbevorderende maatregelen met name voor de jongere kiesgerechtigden, hogere kosten voor de brutering van de vergoeding van stembureauleden, organisatiekosten voor de uitslagenavond maken dat we voorstellen € 50.000 hiervoor beschikbaar te stellen (zie ook de webpagina bestedingsvoorstellen). |