Overlast - We voeren de regie over de persoons- en groepsgebonden aanpak van de verschillende geprioriteerde doelgroepen, zoals jongeren en jeugdgroepen, ex-gedetineerden, veelplegers, vervuilde huishoudens, multi-probleemgezinnen en (potentieel) radicaliserenden.
- We ondersteunen de begeleidingscommissie rondom de faciliteiten voor dak- en thuislozen.
- We coördineren de meldingen van het Meldpunt Ernstige Overlast.
Aandachtspunten 2018 - We blijven de samenwerking met sociale wijkteams doorontwikkelen om te zorgen voor een sluitende keten van zorg en veiligheid.
- We faciliteerden in 2017 een regionaal afstemmingsoverleg met als doel om een persoonsgerichte aanpak te ontwikkelen voor ‘verwarde personen’ die overlast veroorzaken. In 2018 evalueren we dit overleg en bepalen het gewenste vervolg.
- We voeren een nieuwe methode in waardoor we jeugdgroepen effectiever kunnen duiden en daarop kunnen interveniëren.
Woninginbraken - We maken inwoners bewust van inbraakrisico’s, bieden handelingsperspectieven en spelen in op de actualiteit. Dit doen we onder meer door het inzetten van verschillende communicatiemiddelen (sociale media, wijkkranten, brieven et cetera), voorlichtingsavonden, inbraakpreventiemarkt, burgernet en wijkdialogen.
- We voeren de regie over de persoonsgebonden aanpak van woninginbrekers.
Aandachtspunten 2018 - We stimuleren en faciliteren bewoners die zich verenigen in mobiele veiligheidsapplicaties (bijvoorbeeld Whatsapp), omdat deze een positieve bijdrage leveren aan veiligheid en het tegengaan van woninginbraken in het bijzonder.
Illegale hennepteelt We handhaven integraal op basis van het regionale hennepconvenant- en protocol wanneer we in een woning illegale hennepteelt constateren. Partners hierin zijn politie, OM, woningbouwcorporaties en netbeheerders. Aandachtspunten 2018 We ontwikkelen een communicatiestrategie met als doel om mensen te ontmoedigen om zich in te laten met illegale hennepteelt. Evenementen - We informeren, ondersteunen en adviseren organisatoren in de voorbereiding op veiligheid van evenementen. Bij grote evenementen kennen we één regisseur en zorgen we voor een goede balans tussen regels stellen en gastvrij zijn.
- We borgen veiligheid door het stellen van voorschriften in de vergunning die de veiligheidsrisico’s reduceren.
- We werken samen met PEC Zwolle, politie, OM en jongerenwerk in de aanpak van overlastgevende personen bij voetbal.
- We adviseren en faciliteren de ‘voetbaldriehoek’ (politie, OM, gemeente).
Aandachtspunten 2018 - We werken aan deskundigheidsbevordering van onze professionals die zijn betrokken bij evenementen.
- De landelijke regiegroep Voetbal en Veiligheid ontwikkelt beleid om het aantal incidenten tijdens en rondom voetbalwedstrijden terug te dringen en randvoorwaarden te scheppen om voetbal een feest te laten (blijven) zijn. Zij werken aan de ambitie om te zorgen dat in 2020 voetbal toegankelijk, gastvrij en veilig is. Zij voerden hiertoe pilots uit in verschillende steden. We benutten waar mogelijk de opbrengsten van deze pilots voor het versterken van onze aanpak.
Eigen verantwoordelijkheid - We ondersteunen de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en ondernemers in de aanpak van verschillende veiligheidsproblemen. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerking met ondernemers binnen het Politie Keurmerk Veilig Ondernemen met als doel om een veilig winkelgebied te creëren of het bieden van een handelingsperspectief aan inwoners om zelf woninginbraken tegen te gaan. Een ander voorbeeld is het samenwerken met ouders in de aanpak van jeugdgroepen.
- We faciliteren Burgernet en maken op die manier gebruik van de ogen en oren van onze inwoners bij opsporing en vermissingen.
Aandachtspunten 2018 - We stimuleren het aantal deelnemers aan burgernet door de inzet van communicatie.
- We voeren de methodiek ‘Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan’ in. Het doel is om samen met ondernemers, politie en andere partners uitgaansgerelateerde overlast en criminaliteit te beperken.
Radicalisering - We voeren regie over de persoons- en groepsgebonden aanpak van (potentieel) radicaliserenden.
- We organiseren regionale samenwerking op dit thema vanuit onze rol als centrumgemeente.
- We werken continu aan deskundigheidsbevordering, strategische netwerken en preventie.
Aandachtspunten 2018 - We initieerden in 2017 een onderzoek naar de voedingsbodems van radicalisering in Zwolle. Het doel is om inzichtelijker te maken in hoeverre deze voedingsbodems aanwezig zijn, zodat we dit als extra bouwsteen kunnen gebruiken voor onze aanpak. In 2018 zijn hiervan de resultaten bekend op basis waarvan we onze aanpak verder ontwikkelen.
Outlaw Motorcycle Gangs - We werken aan het realiseren van de landelijke strategie. Het doel hiervan is het beheersen van (internationale) OMG-problematiek door het terugdringen van het aantal leden, het tegengaan van de aanwas en het bestrijden van normoverschrijdend, ondermijnend en/of crimineel gedrag door (leden van) outlaw motorcycle gangs en hun supportclubs.
De hoofddoelstelling valt in vier subdoelstellingen uiteen: - het terugdringen van het aantal leden van OMG’s en hun supportclubs;
- het tegengaan van de (jeugdige) aanwas;
- het bestrijden van de ondermijning door het reduceren van het organiserend vermogen van de OMG.
Veiligheidsinstrumenten - We wegen per situatie zorgvuldig welke veiligheidsinstrumenten we het beste kunnen inzetten. Dit doen we binnen de driehoek (politie, OM, gemeente). In 2015 informeerden we de raad dat de huidige instrumenten de veiligheid voldoende kunnen waarborgen en er bij de inzet ervan sprake is van een adequate balans tussen effectiviteit, subsidiariteit en proportionaliteit.
- We bereiden ons actief voor op nieuwe veiligheidsinstrumenten.
Recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval We optimaliseren continue de verbinding in de zorg-, straf- en bestuursrechtketen. Hierin werken we samen met belangrijke partners zoals politie en het OM, maar bijvoorbeeld ook met Dimence en de reclassering. Deze samenwerking organiseren we onder meer binnen het Veiligheidshuis IJsselland en hun meerjarenkoers 2016-2019. Daarnaast beheren we vanuit onze centrumrol in de regio namens elf gemeenten de financiën van het veiligheidshuis en nemen we deel aan het kernteam. Georganiseerde en ondermijnende criminaliteit We voeren een gerichte strategie om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan. Dit gaat om vormen van georganiseerde criminaliteit met ondermijnende effecten in de samenleving. Deze zorgen o.a. voor aantasting van de gezagspositie van bestuur en politie, aantasting van het vertrouwen onder frontlijnwerkers en een sluipende acceptatie van misdaad(geld). In onze aanpak werken we onder meer samen binnen het netwerk van het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC). Zij faciliteren een structurele en integrale aanpak door het organiseren van samenwerking tussen convenantpartners enerzijds en het adviseren over de bestuurlijke aanpak anderzijds. Algemeen - We ondersteunen bij het zorgvuldig inzetten van de burgemeestersbevoegdheden op het gebied van veiligheid. Denk aan het coördineren van Bestuurlijke Informatievoorziening Justiabelen (BIJ), huisverboden, preventief fouilleren of noodbevelen.
- We adviseren en coördineren de aanpak bij verschillende (onverwachte) veiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken.
- We werken in bovenregionaal verband aan de doelen van de Veiligheidsstrategie Oost-Nederland.
- We beheren camera’s in de publieke ruimte.
|