Jaarstukken 2018

Programma 2. Inwonersondersteuning

Doel 2.1.1 Inwoners worden laagdrempelig en in hun eigen buurt ondersteund (laagdrempelige toegang WMO) om samen tot oplossingen te komen

Activiteiten

Uitvoering transformatiethema's:
In 2018 zal het SWT verder uitvoering geven aan de transformatiethema’s, onder andere via:

  • Pilot Jeugd- en gezinswerker.
  • Pilot Vindplaats schulden.
  • SWT De nieuwe poortwachter.

Contractering in het Sociaal domein:
In 2018 wordt een groot deel van het sociaal domein opnieuw gecontracteerd zoals thuisondersteuning(WMO), hulpmiddelen, medische advisering, tilliften, trapliften, vervoer, dagbesteding, en jeugd. De gevolgen voor het SWT zijn groot: medewerkers moeten getraind worden, processen en ICT-systeem moeten worden ingericht, vragen van- en onzekerheid bij inwoners worden weggenomen, en er ontstaan nieuwe verhoudingen met aanbieders.

Bedrijfsvoering SWT:
Ook de ontwikkeling van bedrijfsvoering van het SWT blijft in 2018 een belangrijk thema, om zo de ondersteuning aan inwoners zo efficiënt en effectief mogelijk in te richten. Ander belangrijk doel daarbij is dat dit zodanig is geregeld dat de beschikbare  tijd binnen het SWT zoveel als mogelijk wordt ingezet in de daadwerkelijke ondersteuning van de inwoners. Belangrijke punten van deze ontwikkeling zijn onder andere:

  • Gebruik van Mylex: tool voor medewerkers om informatie beter te ontsluiten en vindbaar te maken;Redesign Ondersteuningsplan: doorontwikkelen van digitaal en integraal plan.
  • Privacy: Het SWT voert een zelfscan Privacy uit en vertaalt de daaruit voortvloeiende aanbevelingen naar de uitvoering.
  • TOP: Voor de doorontwikkeling van het registratiesysteem TOP zijn het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid en de toegang van TOP voor de inwoner, belangrijke speerpunten voor 2018.
  • Maatwerkbudget door SWT: De raad heeft in 2015 ingestemd met het instellen van een maatwerkbudget. Doel was het creëren van ruimte voor de SWT medewerker om doorbraken te forceren waar de reguliere routes te lang duren of niet passend zijn, waardoor slimme oplossingen bedacht kunnen worden die de hulpverlening versnellen en zo duurdere vormen van ondersteuning uitsparen. Het maatwerkbudget was een nieuw budget voor een nieuwe afdeling in een sterk veranderde omgeving en blijkt goed te werken. De gelden zijn ingezet voor aanvragen over kinderen, werk of vrijwilligerswerk en unieke gezinssituaties (ziekte, vervoer, combinatie van problematiek rond kinderen).  De ervaringen van de inzet van het maatwerkbudget hebben geleid tot aanpassingen in de werkwijze van het bestaande beleid om dit beter te laten aansluiten bij de vraag van inwoners. Via de werkwijze van het SWT kunnen gelden voor vervoer jeugdzorg, kinderopvang, chronisch zieken maatwerkondersteuning geboden worden, waar dat voorheen niet mogelijk was.  De bestaande budgetten worden hierdoor beter benut. Ook is goede afstemming gezocht met partners in de stad, zoals Noodfonds, Diaconaal Platform en Voedselbank voor maatwerkondersteuningsvragen. Voor het  maatwerkbudget blijkt daarom een beperkter financieel budget nodig dan oorspronkelijk gedacht. Voor 2018 wordt € 50.000 beschikbaar gesteld vanuit bestaande budgetten sociaal domein voor het maatwerkbudget om integrale aanpak en transformatie blijvend te bevorderen. We zullen waar nodig het bestaande beleid aanpassen zodat ook de bestaande regelingen nog meer benut kunnen worden door inwoners die de ondersteuning nodig hebben.
  • Uitvoeren cliëntervaringsonderzoek 2017.
  • De verhoogde instroom van nieuwe Zwollenaren (statushouders) brengt ook met zich mee dat de ondersteuningsvraag bij het SWT is gestegen. In eerste instantie biedt vluchtelingenwerk de ondersteuning maar indien sprake is van meervoudige problematiek is het SWT aan zet. Er is specifieke aandacht voor deze groep waarbij we werken met een projectmatige aanpak. Daarnaast betekent dit dat ook bestaande voorzieningen zoals, dagbesteding, welzijnswerk en thuisondersteuning, met een toename van het aantal nieuwe Zwollenaren geconfronteerd wordt. Zowel kwantitatief als kwalitatief wordt er hard gewerkt om voldoende en passende ondersteuning te bieden.
  • Doorontwikkelen van onafhankelijke cliëntondersteuning: we vinden het belangrijk dat onze inwoners de weg naar passende ondersteuning kunnen vinden. Dat lukt steeds beter, nu we zien dat de vraag naar ondersteuning sinds de transitie toeneemt. Maar niet iedereen weet de weg naar een passende ondersteuningsvorm te vinden. Het sociale netwerk van de inwoners, het SWT maar ook cliëntondersteuners kunnen inwoners behulpzaam zijn bij het vinden van de juiste ondersteuning. De onafhankelijke cliëntondersteuning is laagdrempelig georganiseerd en kan al worden ingeschakeld voordat een ondersteuningsvraag gesteld wordt.

Toelichting op realisatie activiteiten

  • Nieuwe contracteringen binnen het socuaal domein zijn geïmplementeerd binnen het SWT en medewerkers hebben trainingen gevolgd.
  • In 2018 is er een onafhankelijke scan uitgevoerd. De aanbevelingen zijn deels opgepakt (werken met zorgmail, geen schaduwdossiers, alleen in Gidso vastleggen wat noodzakelijk is, wat te doen bij een datalek) en deels worden ze nog opgepakt (training bewustwording, werkgroep weer in het leven roepen zodat privacy altijd een onderwerp van gesprek blijft binnen het SWT).
  • SWT voldoet hiermee aan de AVG. Alle medewerkers hebben de training gevolgd georganiseerd door de juristen.
  • Maatwerkbudget:  In de praktijk blijkt dat het maatwerkbudget voldoende is. Het leidt vooral tot versnelling voor de inwoner en tot creatievere oplossingen. Ook in 2019 wordt € 50.000 beschikbaar gesteld vanuit bestaande budgetten sociaal domein. Per kwartaal wordt geëvalueerd en waar nodig wordt het beleid of de werkwijze aangepast.
  • Cliëntervaringsonderzoek: In 2018 is het cliëntervaringsonderzoek over 2017 uitgevoerd. Er hebben 743 inwoners meegedaan, dit was een respons van 36%. De resultaten van het cliëntervaringsonderzoek zijn gepubliceerd op https://www.zwolle.nl/klantervaring-onderzoek-wmo-zwolle-2018.
  • Statushouders: Na een oorspronkelijk projectmatige aanpak in 2018, willen we in 2019 toe naar een meer structurele aanpak waarbij we opgedane kennis borgen. Medewerkers vanuit SWT, TIEM en IO werken integraal samen in een vakgroep statushouders, waarbij we streven naar 1 procesregisseur gedurende alle stappen in een proces. Ook de organisaties, die voorliggende voorzieningen bieden t.b.v. statushouders, zetten gezamenlijk stappen om voldoende en passende ondersteuning te bieden. In 2019 gaan we experimenteren met collectieve vormen van ondersteuning. Een voorbeeld hiervan is de ondersteuning door Limor van Eritreese jongeren.  
  • Onafhankelijke cliëntondersteuning: Het aantal verzoeken om cliëntondersteuning is in 2018 toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren. De inwoners van Zwolle en de medewerkers van het SWT weten de weg naar het Adviespunt van Zorgbelang Overijssel steeds beter te vinden. Op jaarbasis gaat het om circa 130 verzoeken om cliëntondersteuning. Het gaat om een relatief kleine stijging. De meeste vragen die gesteld worden betreffen de Wmo gevolgd door vragen over de Jeugdwet en de Participatiewet.
ga terug