Jaarstukken 2018

Programma 1. Samenleving

Doel 1.3.3 Onze Zwolse onderwijsvoorzieningen zijn wijkgericht, flexibel en duurzaam inzetbaar

Activiteiten

  • Het verduurzamen van schoolgebouwen doen we op twee manieren. Enerzijds werken we aan een strategisch onderwijshuisvestingsplan, met onder andere aandacht voor duurzaamheid en integrale kindcentra (IKC). Dit gaat over een periode tot en met 2027. Niet alle schoolgebouwen worden in die tijd gebouwd of grondig gerenoveerd, maar ook voor die gebouwen hebben we oog voor duurzaamheid.
  • We stellen een plan op samen met de schoolbesturen hoe schoolgebouwen energie neutraler kunnen en we onderzoeken hoe we hierop kunnen rapporteren.
  • We onderzoeken de mogelijkheden van het inzetten van onderwijsvoorzieningen voor wijkactiviteiten, waarbij we starten met het project buurt-speelplein. Waarbij de buurt meer wordt betrokken bij de schoolpleinen.
  • Het strategisch meerjaren onderwijshuisvestingsplan wordt in 2018 doorontwikkeld waar het gaat om de ontwikkelingen in het speciaal (basis)onderwijs en het voortgezet onderwijs. Voor het primair onderwijs liggen de plannen klaar en kan over worden gegaan tot uitvoering.

Toelichting op realisatie activiteiten

De voorbereiding van het strategisch onderwijshuisvestingsplan (SHP) is in 2018 is gestart. Het aspect duurzaamheid wordt daarbij een belangrijk onderdeel. Dit doen wij door het in beeld brengen van de nodige investeringen ten behoeve van verschillende kwaliteitsniveaus voor (bijna) energieneutraal en circulair bouwen. Ook zijn de mogelijkheden van een multifunctioneel gebruik van de onderwijsgebouwen verkend. Besluitvorming over het SHP wordt eind 2019 voorzien.
Ook vindt in 2019 een verdere uitwerking plaats van het Energieconvenant  met betrekking tot de onderwijsgebouwen die niet in het SHP zijn opgenomen.
De uiteindelijke doelstelling, de schoolpleinen onderdeel te maken van de wijk, is gelukt. De pleinen staan nu open voor de buurt en kinderen worden tot meer bewegen gestimuleerd. Er is veel maatwerk toegepast: elke school heeft het plein op eigen wijze ingevuld.

ga terug