Jaarstukken 2018

Programma 1. Samenleving

Doel 1.3.1 We versterken de eigen kracht en samenkracht van kinderen, jongeren en ouders/verzorgers zelf én het opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen in Zwolle

Activiteiten

  • Om de ondersteuning van kinderen en jongeren te optimaliseren, voeren we in de periode 2017-2021 met het primair en voortgezet onderwijs in Zwolle de Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp uit.
  • Subsidiëren en evalueren innovatieve projecten jeugd.
  • Subsidiëring Jongerenraad Zwolle.
  • Ontwikkeling van een sociaal-emotionele leerlijn THINK a la Talentstad Vmbo op andere VO scholen/opleidingen in Zwolle.
  • Afspraken met Zwolle Doet over ondersteuning van jonge mantelzorgers.
  • Subsidiëren van activiteiten gericht op het voorkomen van negatieve gevolgen van echtscheiding en vorming samengestelde gezinnen.
  • Subsidiëring preventie activiteiten voor kinderen, jongeren en/of ouders gericht op versterken opgroeien en opvoeden in gezinnen, op scholen, bij verenigingen of in wijken (b.v. Kinderopvang Plus, maatwerk jeugdgezondheidszorg, schoolmaatschappelijk werk).
  • Afspraken met alle betrokken partners rondom jeugdigen en gezinnen over het voorkomen en tegengaan van kindermishandeling.
  • Toepassen van de Jongerenindex en ontwikkelen van een Kinderindex om mede sturing te geven aan beleid en uitvoering ten aanzien van preventie jeugd.
  • (Mede) organiseren van bijeenkomsten van ‘preventienetwerken’ rondom jeugd op wijk- en stedelijk niveau.
  • Alle partners in jeugdbeleid aansluiten op de Verwijsindex Risicojongeren. Nieuwe aanbesteding Verwijsindex.
  • Realisatie van ondersteuningsteams op alle scholen voor primair en voortgezet onderwijs (zie ook 2.3.1).

Toelichting op realisatie activiteiten

In 2018 hebben we opnieuw stappen gezet in het beter verbinden van onderwijs en jeugdhulp. Na het basisonderwijs is ook op alle scholen in het voortgezet onderwijs een ondersteuningsteam actief waarin ondersteuning passend onderwijs en ondersteuning vanuit het sociaal domein zijn samengebracht. De zorgcoördinator en orthopedagoog van school werken daarin samen met een jeugd- en gezinswerker vanuit het Sociaal Wijkteam aan vragen van leerlingen, in een goede verbinding met de thuissituatie. Zo nodig halen zij er gespecialiseerde hulp bij. Daarnaast werken de ondersteuningsteams aan ondersteuning van mentoren en leerkrachten. Door op deze manier dichtbij de leefomgeving van kinderen en jongeren ondersteuning te bieden (zo zwaar als moet, zo licht als kan) is de kans op verbetering van de levensvaardigheid van kinderen, jongeren en ouders groter. En dat is volgens onderzoek een belangrijke factor voor hun welzijn.
In 2018 zijn met extra incidentele investeringen preventie jeugd (PPN 2018 - 2021) de preventieactiviteiten (ingezet vanaf 2015) geïntensiveerd, doorgezet of nieuw gestart. Eind 2018 is gestart met de evaluatie van deze activiteiten. De overige genoemde activiteiten zijn grotendeels uitgevoerd, met uitzondering van de activiteiten Verwijs Index Risicojongeren. Hierover is afgesproken  dit na 2018 in regionaal verband op te pakken (zie doel 2.3.1). Verder is een aantal activiteiten niet of later opgestart waardoor per saldo sprake is van een incidenteel overschot (zie hiervoor verder de toelichting op financiën).

ga terug