Jaarstukken 2018

Verbonden partijen

Port of Zwolle

Port of Zwolle

Relatie met programma

Programma 5. Ondernemende en levendige stad

Oorsprong verbonden
partij

In het kader van de regionale bestuurlijke samenwerking en omdat Zwolle geen natte kavels meer kan verkopen is er gekozen voor een regionale aanpak. Inmiddels is er de Logistieke visie.

Openbaar belang
(doelstelling)

Versterking van de economische structuur van Zwolle en Kampen. De ontwikkeling van de ZZH, een watergebonden bedrijventerrein op Kampens grondgebied is één van de acties. Voor de gemeente Zwolle van groot belang omdat wij geen watergebonden bedrijventerreinen meer hebben. Daarom de gezamenlijke ontwikkeling via PPS.

Beleidsvoornemens

Port of Zwolle speelt een belangrijke rol in de lobby voor de sluis bij Kornwerderzand en bij het organiseren van netwerk events, zoals het jaarlijkse Havendiner, het NT Multimodal Event, het Logistiek Netwerk rond PEC Zwolle en beurzen als Breakbulk Bremen en München.  
De groeicijfers van 2018 zijn nog niet bekend, maar in 2017 groeide de op- en overslag in de regio van 96.000 TEU containeroverslag in 2016 naar 131.000 TEU. Het bulkvervoer was in 2016 nog ongeveer acht miljoen ton en is nu gestegen naar ongeveer negen miljoen ton. Daarmee vervult het havenbedrijf een goede functie, dicht op de markt en op afstand van de gemeente.
Port of Zwolle heeft naast de bijdrage van de drie gemeenten een Europese subsidie weten te verwerven waardoor de mogelijkheden van het havenbedrijf toenemen.

Port of Zwolle is in 2018 gestart met het implementatieproces van fase 2: het overhevelen van gemeentelijke taken vanuit de drie gemeenten naar het havenbedrijf. Het overgaan van de havenmeesters naar Port of Zwolle, het streven naar één havenverordening en het digitaal aanmelden en verwerken van de schepen vallen hier onder. In deze fase wordt ook de dekking van de exploitatie vormgegeven, waarbij de keuze moet worden gemaakt voor een structurele financieringsvorm.
De nieuwe interim-directeur kijkt opnieuw naar de fasering en haalbaarheid. De nieuwe en definitieve exploitatievorm is tevens nog in onderzoek en ontwikkeling. De verwachting is niet eerder dan 2021de bedrijfsvoering en exploitatie op orde te hebben.  
De huidige jaarlijkse bijdrage van de deelnemende gemeenten van € 75.000,- zal voorlopig worden doorgezet.

Bestuurlijk belang

Alle partners zijn voor 1/3 aandeelhouder in de coöperatie

Financieel belang

1-1-2018

€ 75.000

1/3 deel

31-12-2018

€ 75.000

1/3 deel

Toelichting

Het gaat hierbij om de jaarlijkse bijdrage van Zwolle aan Port of Zwolle, ook Kampen en Meppel dragen per jaar 75.000,-- bij

Eigen vermogen

1-1-2018

€ 232.000

dit is inclusief subsidie Provincie en Interreg

31-12-2018

nog niet beschikbaar

Vreemd vermogen

1-1-2018

€ 43.000

31-12-2018

Financieel resultaat

nog niet beschikbaar

Risico's

Maximaal ten hoogte van de financiële bijdrage. Het is een organisatie in oprichting waar nog diverse onderdelen ingebed moeten worden met bijhorende risico's. Daarom is er per fase een go/no go moment opgenomen.

ga terug