Port of Zwolle | ||||||
Relatie met programma | Programma 5. Ondernemende en levendige stad | |||||
Oorsprong verbonden | In het kader van de regionale bestuurlijke samenwerking en omdat Zwolle geen natte kavels meer kan verkopen is er gekozen voor een regionale aanpak. Inmiddels is er de Logistieke visie. | |||||
Openbaar belang | Versterking van de economische structuur van Zwolle en Kampen. De ontwikkeling van de ZZH, een watergebonden bedrijventerrein op Kampens grondgebied is één van de acties. Voor de gemeente Zwolle van groot belang omdat wij geen watergebonden bedrijventerreinen meer hebben. Daarom de gezamenlijke ontwikkeling via PPS. | |||||
Beleidsvoornemens | Port of Zwolle speelt een belangrijke rol in de lobby voor de sluis bij Kornwerderzand en bij het organiseren van netwerk events, zoals het jaarlijkse Havendiner, het NT Multimodal Event, het Logistiek Netwerk rond PEC Zwolle en beurzen als Breakbulk Bremen en München. Port of Zwolle is in 2018 gestart met het implementatieproces van fase 2: het overhevelen van gemeentelijke taken vanuit de drie gemeenten naar het havenbedrijf. Het overgaan van de havenmeesters naar Port of Zwolle, het streven naar één havenverordening en het digitaal aanmelden en verwerken van de schepen vallen hier onder. In deze fase wordt ook de dekking van de exploitatie vormgegeven, waarbij de keuze moet worden gemaakt voor een structurele financieringsvorm. | |||||
Bestuurlijk belang | Alle partners zijn voor 1/3 aandeelhouder in de coöperatie | |||||
Financieel belang | 1-1-2018 | € 75.000 | 1/3 deel | 31-12-2018 | € 75.000 | 1/3 deel |
Toelichting | Het gaat hierbij om de jaarlijkse bijdrage van Zwolle aan Port of Zwolle, ook Kampen en Meppel dragen per jaar 75.000,-- bij | |||||
Eigen vermogen | 1-1-2018 | € 232.000 | dit is inclusief subsidie Provincie en Interreg | 31-12-2018 | nog niet beschikbaar | |
Vreemd vermogen | 1-1-2018 | € 43.000 | 31-12-2018 | |||
Financieel resultaat | nog niet beschikbaar | |||||
Risico's | Maximaal ten hoogte van de financiële bijdrage. Het is een organisatie in oprichting waar nog diverse onderdelen ingebed moeten worden met bijhorende risico's. Daarom is er per fase een go/no go moment opgenomen. |