Veiligheidsregio IJsselland - Zwolle | ||||||
Relatie met programma | Programma 7. Vitale wijken | |||||
Oorsprong verbonden | De Veiligheidsregio is ontstaan uit de verplichting, zoals vastgesteld in artikel 9 en volgende van de Wet veiligheidsregio's. Die wet is op 1 oktober 2010 van kracht geworden om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | |||||
Openbaar belang | Uitvoering van de veiligheidstaken op basis van de Wet veiligheidsregio’s | |||||
Beleidsvoornemens | In de Veiligheidsregio IJsselland werken brandweer, politie, geneeskundige hulpverlening met gemeenten en andere partners samen in het voorkomen, bestrijden en beperken van de gevolgen van branden, ongevallen, rampen en crisis. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. De veiligheidsregio heeft in 2018 de nieuwe Strategische Beleidsagenda 2019-2023 ontwikkeld en vastgesteld. Nieuwe risico's zoals cyberveiligheid, klimaatverandering , terrorisme en maatschappelijke onrust hebben hierin een plek gekregen. | |||||
Bestuurlijk belang | De Veiligheidsregio wordt gevormd door elf gemeenten. De burgemeester van Zwolle is voorzitter van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur. | |||||
Financieel belang | 1-1-2018 | € 9.001.653 | 26,2% | 31-12-2018 | € 9.001.653 | 26,2% |
Toelichting | Het gaat hier alleen om de jaarlijkse bijdrage (2018) aan de Veiligheidsregio | |||||
Eigen vermogen | 1-1-2018 | € 3.580.431 | inclusief resultaat 2017 | 31-12-2018 | € 5.065.246 | inclusief resultaat 2018 |
Vreemd vermogen | 1-1-2018 | € 33.320.672 | 31-12-2018 | € 32.076.679 | ||
Financieel resultaat | € 1.454.308,-- , voorlopig voorstel is om € 500.000,-- euro te storten in de reserve meldkamer (betreft rijksvergoeding van achterblijvende kosten samenvoeging meldkamers) en het restant terug te geven aan de gemeenten. | |||||
Risico's | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen. Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden. |